5 راه برای تسکین درد قسمت میانی و فوقانی کمر

درمان کمردرد

درد قسمت میانی و فوقانی کمر
0 727

درد قسمت میانی و فوقانی کمر

 

قسمت میانی و فوقانی کمر که به عنوان ستون فقرات قفسه سینه شناخته می شود، شامل 12 مهره با دیسک های بینشان است که هر یک از این دیسک ها مهره ها را از هم جدا نگه می دارد و شوک را جذب می کند. و همچنین اطراف ستون فقرات  دارای عضلات و رباط هایی است که به استحکام مهره های ستون فقرات کمک می کنند.

درد قسمت میانی و فوقانی کمر می تواند در هر کجا از انتهای قفسه سینه شما تا پایه گردن رخ دهد. این درد به اندازه ی  درد قسمت پایینی کمر و یا گردن رایج نیست، چرا که مهره های آن انعطاف پذیر نیستند و یا به اندازه ی  استخوان های قسمت پایینی کمر یا گردن حرکت نمی کنند. با این حال، مانند بسیاری از انواع دیگر از کمر درد ، درد قسمت میانی یا فوقانی کمر می تواند از درد و سفتی تا احساس تیزی یا سوزش را شامل شود.

درد قسمت میانی و فوقانی کمر
درد قسمت میانی و فوقانی کمر

 

علل درد قسمت میانی و فوقانی کمر چیستند؟

درد قسمت فوقانی و میانی کمر ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • استفاده ی بیش از حد یا آسیب رسیدن به عضلات، رباط ها و دیسک هایی که ستون فقرات قفسه سینه را تشکیل می دهند. علت های درد ستون فقرات قفسه ی سینه عبارتند از جمله سقوط کردن یا بودن در یک حادثه رانندگی، تحمل ضربه ی محکم روی کمر، بلند کردن یا حمل چیزی که بیش از حد سنگین است، تلاش برای  قرار دادن اشیاء در قفسه های بالا (مرتفع)، حمل یک کوله پشتی سنگین فقط بر روی یک شانه، پرتاب های مکرر، خم شدن یا چرخاندن یا حتی سرفه یا عطسه پر فشار.
  • وضعيت نامناسب بدن. خم شدن یا کج بود ن در هنگام نشستن یا ایستادن، به خصوص در زمان استفاده از یک کامپیوتر برای مدت زمان طولانی.
  • فشار روی اعصاب ستون فقرات ناشی از دیسک کمر
  • شکستگی یکی از مهره های کمر در قسمت سونفقرات قفسه ی سینه
  • استئوآرتریت از شکستگی غضروف محافظ که مفاصل شما را در ستون فقرات کنار هم نگه می دارد. این اتفاق اغلب ناشی از دیسک هایی است که زخمی می شوند و باعث می گردند که چرخش مهره ها کاهش پیدا کند.
  • درد مزمن یا تحریک عضلانی بافت همبند که از یک عضله یا گروهی از عضلات محافظت می کند. این رخداد اغلب به دلیل استفاده بیش از حد یا از دست دادن این عضلات اتفاق می افتد.

چگونه می توان درد ملایم قسمت میانی و فوقانی کمر را تسکین داد؟

 

اگر درد ملایم یا متوسطی در قسمت میانی و فوقانی کمر خو دارید، در بیشتر موارد، می توانید آن را در خانه مدیریت کنید و علائم و دردش را کاهش دهید. روش های مناسب تعدیل درد کمر در خانه عبارتند از:

1.تمرین ها و ورزش های کششی

ورزش های کششی و شیوه زندگی فعال اغلب توسط پزشکان برای کمک به کاهش درد کمر و سرعت بخشیدن به روند بهبود پس از آسیب های مختلف توصیه می شوند. بهبود قابلیت انعطاف پذیری از طریق ورزش های کششی همچنین یک راه عالی برای جلوگیری از آسیب های بعدی است.

 

همانطور که کمر درد مربوط به عضلات بزرگ در منطقه شانه است، تمرین برای ورزش های کششی و تقویت عضلات کمر، شانه ها و عضلات موجود در ناحیه ی معده به طور عمده به بیماران  توصیه می شوند. این عضلات کمک می کنند تا از ستون فقرات شما حمایت لازم صورت گیرد. ورزش همچنین گروه های عضلانی ای را تقویت می کند که از قسمت میانی کمر و ستون فقرات برای کمک به کاهش درد حمایت می کنند . هر دوی این تمرین های خاص و تمرینات  کششی برای این منطقه از کمر به همراه ورزش های  عمومی مانند شنا، پیاده روی، دوچرخه سواری توصیه می شوند. عضلات قوی می توانند به بهبود وضعيت بدن شما کمک کنند، بدن شما را در تعادل بهتری قرار دهند، و در كاهش درد به شما كمك كنند.

 

جلسات منظم یوگا یا پیلاتس همچنین می تواند درد قسمت میانی و فوقانی کمر را کاهش دهد، چراکه  شمال استفاده  از تعدادی از پوزیشن ها و حرکت هایی هستند  که از عضلات قسمت فوقانی و میانی کمر استفاده می کند و می تواند آنها را تقویت کند. تمرینات کششی که ماهیچه های شما را گرم می کند بعد از ورزش بسیار مناسب است. اگر در هنگام ورزش کمر شما درد می گیرد بهتر است در میانه ی ورزش به خود استراحت دهید و تمرینات کششی بکنید اما سعی نکنید قبل از اینکه دوباره ورزش را شروع  نمایید زمان زیادی را اتلاف کنید. در عوض خوب است که به آرامی به فعالیت های خود بازگردید.

 

2.مزایای تحرک

 

اگر درد قسمت میانی یا فوقانی  کمر را تجربه کرده اید، تحرک داشتن مزایای زیادی برای شما دارد. مزایای آن  شامل:

 

  • کاهش اسپاسم و تنش عضلانی
  • بهبود جریان خون که التهلاب را کاهش می دهد و مواد مغذی را در ناحیه ی درد گرفته تامین می کند.
  • تحرک بهتر بافت های نرم
  • افزایش اعتماد به نفس برای انجام فعالیت های روزانه
  • کاهش استرس و نگرانی حرکتی
  • بعد از 10 دقیقه ورزش کردن، مغز مواد شمیایی شادی بخشی را ترشح می کند که اثرات آرامبخشی روی اعصاب دارند.

    بهتر است با پزشک یا فیزیوتراپیست خود در مورد انواع تمریناتی که می توانید انجام دهید تا عضلات را کش دهید و عضلات کمر، شانه ها و شکم را تقویت کنیدمشورت کنید.

 

  1. ممانعت از درد قسمت میانی و فوقانی کمر از طریق ورز

زمانی که ورزش های کششی کمر  روی برنامه ای منظم انجام شوند  به طور منظم به جلوگیری از درد کمر کمک می کنند. این ورزش ها  از کمر برای حفظ تحرک، سلامت جسمانی، حفظ وضعیت خوب بدن و در حرکت نگه داشتن دیسک ها و تغییر وضعیت بدن برای به حداقل رساندن استرس حمایت می کنند.

درد قسمت میانی و فوقانی کمر
درد قسمت میانی و فوقانی کمر

ورزش کردن به طور مرتب می تواند از افزایش وزن که خود باعث فشار آمدن روی ستون فقرات است جلوگیری کند.

4.مسکن ها

مشکن های آزاد می توانند درد و ورم را کاهش دهند. برای نمونه . استامینوفن ها (به عنوان مثال، تیلنول) تسکین درد را فراهم می کند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن، آسپرین و مورین می توانند درد و تورم را کاهش دهند.

5.سرد و گرم کردن

سرد یا گرم کردن معمولا برای کاهش درد، خشکی و ورم قسمت میانی و فوقانی کمر  استفاده می شوند. گرم کردن می تواند درد و خسکی را کاهش دهد در حالی که سرد کردن می تواند درد و ورم را کم کند.

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

مترجم و محقق : ندا ناصری

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.