پیش از مراجعه به دکتر کمردرد به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

پیش از مراجعه به دکتر کمردرد به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

دکتر کمردرد
0 528

پیش از مراجعه به دکتر کمردرد به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

 

دکتر کمردرد
دکتر کمردرد

 

کمردرد می تواند علت های بسیاری داشته باشد از جمله تصادفات و آسیب های ناشی از اتفاقات مختلف. در کل کمر درد دو نوع عمده دارد : spondylolisthesis و رادیکولوپاتی گردن. هر دو آنها علائم، علت ها و درمان های خاص خود را دارد. برای تشخیص صحیح علت و نوع کمر به دکتر کمردرد مراجعه کنید.

پیش از مزاجعه به دکتر کمر درد خوب است اطلاعاتی کلی درمورد کمر درد داشته باشید تا بتوانید کمی دقیقتر در مورد مشکل خود آگاهی کسب کنید.

ستون فقرات یا استخوان کمر از یک ستون متشکل از 33 استخوان و بافتی که از جمجمه به لگن کشیده شده، تشکیل شده است. این استخوان ها یا مهره ها یک سیلندر از بافت های عصبی با عنوان “نخاع” را محصور و از آن محافظت می کنند. بین هر یک از این مهره ها یک دیسک بین مهره ای یا به عبارت دیگر  گروهی از غضروف ها قرار دارند که کار و عملکرد اصلیشان جذب شوک و فشار  بین مهره ها ی ستون فقرات است . انواع مهره های ستون فقرات  عبارتند از:

 

  • مهره های گردنی: از بالا، هفت مهره تشکیل دهنده ی قسمت فوقانی ستون فقرات را مهره های گردنی می گویند.
  • مهره های قفسه سینه: 12 استخوان بین گردن و قسمت پایینی کمر را مهره های قفسه ی سینه می گویند.
  • مهره های کمری: پنج عدد بزرگترین و قوی ترین مهره ها در کمر، که در بین سینه و باسن واقع شده اند را مهره های کمری گویند.
  • ساکروم و کوکسی، استخوان های واقع در پایه ستون فقرات هستند. قسمت ساکروم از پنج مهره تشکیل شده است که در آن بخش با هم مخلوط شده اند، در حالی که کوکسی (به اصطلاح استخوان دم) از چهار مهره ی متصل به هم تشکیل شده است.

 

علت کمر درد چیست؟

علت های کمردرد می تواند پیچیده باشد. برخی از علل کمردرد شامل حوادث، کشیدگی عضلات و آسیب های ناشی از ورزش می شوند.

 

چگونه کمر درد را تشخیص دهیم؟

پزشک شما می تواند علاوه بر تحقیق در مورد  سابقه ی پزشکی  کامل و معاینه فیزیکی برای تشخیص کمر درد، یکی از آزمایشات تشخیصی زیر را نیز به بیمار پیشنهاد کند:

 

  • اشعه ایکس، که می تواند برای ارائه جزئیات درباره ی ساختار استخوان ها در ستون فقرات و برای بررسی بی ثباتی (مانند spondylolisthesis)، وجود تومورها و شکستگی، مورد استفاده قرار گیرد.
  • سی تی اسکن، که می تواند عارضه های خاصی مانند دیسک کمر یا تنگی نخاعی را شناسایی کند.
  • اسکن MRI، که می تواند جزئیات موجود در مورد دیسک کمر و ریشه های عصبی را ارائه دهد. اسکن MRI معمولا برای برنامه ریزی دقیق پیش از جراحی استفاده می شود.

 

تعدادی از مطالعات دیگر تصویربرداری و الکتریکی نیز ممکن است برای شناسایی مشکلات برگشت پذیر مورد استفاده قرار گیرند و همچنین برخی از تزریق های خاص نیز ممکن است برای اهداف تشخیصی و همچنین برای کاهش درد استفاده شوند.

 

انواع کمر درد

 

دو نوع عمده از آسیب به کمر عبارتند از:

 

Spondylolisthesis : این عارضه در حقیقت یک لغزش مهره ای است که در اغلب موارد در پایه ستون فقرات اتفاق می افتد. Spondylolisthesis ، که نقص یا شکستگی یک یا هر دو قسمت بالایی شکل مهره است، باعث می شود که این مهره ها به عقب، جلو و یا روی استخوان زیرین جا به جا شوند.

رادیوکولوپاتی گردن:  رادیوکولوپاتی گردن آسیب یا اختلال عملکرد عصبی است که در صورتی که  یکی از ریشه های عصبی در نزدیکی مهره های گردنی فشرده شود، ایجاد می شود. آسیب به ریشه های عصبی در ناحیه گردنی می تواند موجب درد، ضعف و از دست دادن حس در گردن، بازوها یا شانه ها شود،این اتفاق  به جایی که ریشه های عصبی  آسیب دیده قرار  دارد بستگی دارد.

 

علت های Spondylolithesis

 

علل زیادی برای Spondylolithesis وجود دارد. یک مهره ممکن است از زمانی که فرد متولد می شود، به صورت مادر زادی معیوب باشد یا ممکن است که یک مهره به واسطه ی  ضربه یا شکستگی آسیب ببیند شود. علاوه بر این، مهره ها می توانند ناشی از  عفونت و یا بیماری تخریب شوند یا آسیب ببینند.

 

علائم Spondylolithesis

 

 

علائم Spondylolithesis ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

  • درد قسمت پایینی کمر
  • تنگی و سفتی عضلات
  • درد در باسن- لگن
  • درد ناگهانی پاها (به علت فشار روی ریشه های عصبی)
  • ضعف عضلانی

 

درمان Spondylolithesis

 

Spondylolisthesis با تقویت عضلات حمایتی شکمی و کمر در درمان فیزیوتراپی درمان می شود. داروهای ضدالتهاب استامینوفن یا دارو های غیر استروئیدی مثل کتروپروف (Frotek)، ایبوپروفن(مانند  (Motrin و ناپروکسن ، ممکن است به تسکین درد کمک کنند. تزریق استروئید اپیدورال نیز ممکن است موثر باشد.

برای بیماران که درد و ناتوانی شدید با وجود این درمانها همچنان در آنها ادامه می یابد، گزینه هایی مانند لامینکتومی انکاشی وجود دارد، یک روش که در آن کانال نخاعی گسترش می یابد (برای فراهم آوردن جای بیشتری برای اعصاب و انجام همجوشی ستون فقرات که روند تثبیت نخاع به درستی انجام شود) ، یه همراه یا بدون جراحی همجوشی (آرتروئید) مهره، یا استفاده از دستگاه ایمپلنت برای تثبیت مهره ها در قسمت پایینی کمر، در حالی که اجازه حرکت بیشتر و حرکات نرمال را می دهد.

 

دکتر کمردرد
دکتر کمردرد

علت های رادیوکولوپاتی گردن

 

در رادیوکولوپاتی گردن ، آسیب می تواند در نتیجه ی وارد آمدن فشار از یک دیسک شکسته، تغییرات دژنراتیو در استخوان ها، آرتروز، و یا سایر صدماتی ایجاد شود که فشار بر روی  ریشه های عصبی فشار می آورند. در افراد مسن، تغییرات طبیعی دژنراتیو در دیسک می تواند این فشار را روی ریشه های عصبی ایجاد کند. در حالی که درافراد جوان تر، رادیکولوپاتی گردن ناشی از یک دیسک شکسته شده است. این دیسک سپس ریشه عصب را فشرده ساخته و باعث درد می شود.

 

علائم رادیوکولوپاتی گردن

 

علائم اصلی رادیکولوپاتی گردن دردی است که به داخل بازو، گردن، سینه و  یا شانه گسترش می یابد. فرد مبتلا به رادیکولوپاتی ممکن است دچار ضعف عضلانی و یا بی حسی و یا سوزش در انگشتان دست و یا پا شود. سایر علائم ممکن است شامل عدم هماهنگی، به ویژه در دست ها شود.

 

درمان رادیوکولوپاتی گردن

 

رادیکولوپاتی گردن با ترکیبی از داروهای مسکن مانند استامینوفن (تیلنول) یا داروهای ضد درد مانند ایبوپروفن ، کتروپروفن (Frotek)، ناپروکسن ، و درمان  فیزیوتراپی درمان می شود. استروئیدها ممکن است به صورت خوراکی یا تزریقی ( به صورت اپیدورال به فضای اپیدورالی که طناب نخاعی را احاطه کرده تزریق می شود) تجویز شوند.

فیزیوتراپی ممکن است شامل کشش ملایم استخوان گردن و تحرک، ورزش، و سایر کارها برای کاهش درد باشد.

اگر فشار قابل توجهی روی عصب تا محدوده ای که به ضعف موتور حرکتی منجر گردد وجود داشته باشد، ممکن است برای تسکین فشار به جراحی احتیاج باشد.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمانی

بیشتر

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.