مرکز فوق تخصصی درد جایروس | پزشک متخصص کمر درد| انواع کمردرد

انواع کمر درد از نظر پزشک کمر درد چیستند؟

پزشک کمر درد
0 927

پزشک متخصص کمر درد و انواع کمردرد

 

 

اگر تا به حال از کمر دردی که به نظر علت واضحی ندارد از خواب بیدار شده اید و یا پس از یک روز طولانی باغبانی کردن و یا بلند کردن کودکتان به شکلی ناجور کمرتان دچار پیچش و درد شده است، می دانید حتی یک کمر درد کوتاه مدت هم چقدر می تواند ناتوان کننده و طاقت فرسا باشد. پزشک کمر درد در این زمینه ها می تواند راهنمایی های لازم برای پیشگیری و درمان موارد مزمن را به شما ارائه دهد و برای حل مشکل کمرتان به شما کمک کند.

پزشک کمر درد
پزشک کمر درد

طبق گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، کمر درد یکی از بیماری ها و عارضه های فوق العاده رایج است. حدود 80 درصد از بزرگسالان در یک دوره از تمام زندگیشان حداقل یک بار به کمر درد مبتلا شده اند.

در یک نظرسنجی گسترده ، بیش از یک چهارم از بزرگسالان در طی سه ماه گذشته (از شروع نظر سنجی) کمردرد را تجربه کرده اند.

کمر درد شایع ترین علت ناتوانی مربوط به تواند انجام دادن شغل و کارشان برای افراد،  و علت اصلی این است که یک نفر درد روز نتواند به سر کار برود.

 

البته طبق نظر و تایید پزشک کمر درد گاهی فهمیدن و یافتن علت کمر درد واضح است: پس از 12 ساعت کار بسته بندی و حرکت دادن جعبه های  سنگین از یک خانه به خانه ی دیگر، به احتمال زیاد دچار کمر درد می شوید.

اما گاهی اوقات، به ویژه هنگامی که درد کمر مزمن است، کشف علت درد آن می تواند بسیار دشوار تر از نگاهی ساده به فعالیت های آن روز یا کار های معمول فرد باشد. هرچند گاهی اوقات پزشک کمر درد ممکن است علت درد های کمر مزمن ا همین فعالیت های سنگین بداند.

چرا که فرد ممکن است در طول این فعالیت ها در لحظه ای به کمر و مهره های ستون فقراتش آسیب و فشار زیادی وارد کرده باشد، بدون اینکه خودش متوجه شود. یا اینکه دچار عارضه ی نسبتا کوچکی گشته باشد که به واسطه ی بی توجهی یا نداستن، زمان کم کم آن را به یک کمر درد مزمن تبدیل کرده باشد.

 

ستون فقرات شما یک ستون استخوانی است که توسط عضلات، تاندون ها و رباط ها نگهداری می شود. بروز یک مشکل در هر بخش از ستون فقرات می تواند باعث درد در کمر شما شود. برخی از کمر درد ها ممکن است خفیف باشند  و فقط باعث ایجاد یک ناراحتی ساده شوند، اما برخی دیگر می توانند باعث درد های مضر و مزمن شوند.

در صورت بروز و ادامه ی کمر درد اگر اندکی هم احساس کردید که ممکن است جدی باشد، بهتر است به پزشک کمر درد مراجعه کنید. تا اگر واقعا کمر دردتان جدی بود آن را درمان کند و اگر چیز خاصی نبود لااقل راهنمایی لازم را برای جلوگیری از وقوع آن به شما بدهد.

 

معمولا بیماران پس از بیش از حد کار کردن، بلند کردن اشیاء زیادی سنگین یا بد بلند کردن آن ها، حرکت ناگهانی یا سقوط کردن از ارتفاع، متوجه دردشان می شوند. (اگر کارتان بلند کردن اشیا< سنگین را ایجاب می کند، لا اقل روش صحیح بلند کردن را بیاموزید.)

 

درد کمر همچنین ممکن است ناشی از عوامل نامحسوس تر  مانند ورود به دوره ی قاعدگی در زنان یا وضعیت بد بدن در هنگام خوابیدن باشد. دستورالعمل هایی به صورت آنلاین وجود دارند که مورد تایید پزشک کمر درد هستند. آن ها ببینید و طبق دستوراتشان سعی کنید شکل بدنتان را در هنگام خوابیدن تغییر دهید. انجام این کار نیازمند صرف کردن وقت و تمرین کردن است.

انواع کمردرد

طبق تشخیص و تعیین پزشکان کمر درد 9 شکل کلی از کمر درد وجود دارد. اشکال عمومی کمر درد عبارتند از:

 

  • جابه جایی دیسک کمر یا به عبارتی دیسک کمر. این اتفاق زمانی رخ می دهد که یکی از دیسک های نرم بین مهره های ستون فقرات از جای صحیحش جا به جا شود به سمت لبه ی مهره حرکت کند. دیسک کمر عارضه ای است که طی آن دو مهره ی درگیر در ستون فقرات به واسطه ی حرکت دیسک کم کم روی هم سابیده می شوند.

 

  • عصب فشرده شده. این اتفاق زمانی رخ می دهد که عصب درست در برابر یا روی استخوان فشرده شده باشد.

 

 

  • آرتروز. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دیسک ها در ستون فقرات توانایی خود را برای جذب شوک از دست داده اند، به طوری که استخوان ها با هم بر خورد می کنند باعث بروز سایش استخوان ها می شوند.

 

  • پوکی استخوان. استخوان های ضعیف ممکن است بشکنند یا خم شوند کنند و همین شکستگی باعث بروز فشرده سازی شود.

 

پزشک کمر درد
پزشک کمر درد
  • درد گردنده. این عارضه به این شکل است که دردی شدید در بخش دیگری از بدن شروع شده و باعث درد در کمر یا کشاله ران می شود. برای مثال، این درد یک علامت رایج از وجود سنگ کلیه است.

 

  • سیاتیکا(یا به عنوان آشنا تر: سیاتیک). این عارضه زمانی رخ می دهد که  عصب سیاتیک – که از قسمت پایینی کمر شروع می شود و  به پشت هر یک از پاها کشیده می شود – دچار انقباض می شود و باعث کمر درد و درد شدید در یک یا هر دو پا می گردد، مخصوصا هنگام نشستن.

 

 

  • بارداری. این عارضه خودش کمی توضیح دهنده است: حمل تمام وزن اضافی در جلوی بدن می تواند فشار زیادی را روی کمر کمر فرد قرار دهد.

 

  • فیبرومیالژیا. این عارضه عبارت از درد مزمنی است که باعث ناراحتی نه تنها در کمر، بلکه در سراسر بدن می شود.

 

 

  • سرطان. بیمار ممکن است در صورت داشتن سرطان ستون فقرات یا سرطان دیگری نزدیک عضلات کمر، درد کمر را تجربه کند.

کمردردهای خطرناک

همه درد های کمر جدی نیستند و علائم کمر درد ممکن است با گذشت زمان از بین بروند.

با این حال، اگر دچار کمردرد هستید که بیشاز 72 ساعت طول کشیده است ، یا دچار سوزن سوزن شدن، ضعف اندام، درد بعد از آسیب های تروماتیک، مشکلات روده یا مثانه یا کاهش وزن ناخواسته هستید، باید حتما به پزشک کمر درد مراجعه نمایید.

این علائم ممکن است نشانه ای از وجود یک مشکل جدی تر باشد.

 

مراکز درمان کمر درد

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.