درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی

درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی

درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی
1 16,095

درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی

درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی به چه صورت انجام می شود ؟ با ما همراه باشید تا پساخ این سوال را دریافت کنید.

بی حسی نخاعی برای اولین بار در اواخر دهه 1800 به عنوان یک روش بیهوشی استفاده شد. امروزه بیهوشی ستون فقرات،که هم چنین انسداد نخاعی یا انسداد ستون فقرات نامیده می شود، ممکن است با بیهوشی اپیدورال همراه باشد، که به عنوان تسکین دهنده طولانی مدت درد استفاده می گردد.

اغلب بیماران گزارش می دهند که پس از بی حسی نخاعی دچار کمر درد می شوند و سوال رایجی که وجود دارد این است که درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی به چه صورت است ؟( درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی)

خب در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که بی حسی نخاعی چیست و معمولا در چه شرایطی استفاده می شود.تلاش کرده ایم در این مقاله به این سوال پاسخ دهیم.با ما همراه باشید.

چرا از بی حسی نخاعی استفاده می کنند؟

بی حسی نخاعی  یک روش بیهوشی عالی هستند  و در عین حال شرایط ایده آلی را برای جراح فراهم می کنند، چرا که عضلات آرام هستند و معمولا خونریزی در این روش کمتر از سایر روش ها است. بی حسی نخاعی برای افراد سالخورده، افراد مبتلا به بیماری های شدید ریوی و کسانی که بسیار حساس به اثرات بیهوشی عمومی هستند مفید است.

درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی
درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی

چه زمانی از بی حسی نخاعی استفاده می شود؟

بی حسی نخاعی معمولا برای جراحی اندام تحتانی، جراحی پروستات یا جراحی های زنان، و یا بازسازی فتق در کشاله ران استفاده می شود. عمل های سزارین نیز اغلب تحت روش بی حسی نخاعی انجام می شود.

یک بی حس کننده نخاعی به فضای خالی نخاعی تزریق می شود

فضای نخاعی

بی حسی نخاعی توسط یک سوزن به فضای نخاعی تزریق می گردد (شکل 1 را ببینید). این فضا،فضایی  پر از سیالات است که مغز و نخاع را احاطه کرده اند . مایعی که در این فضا وجود دارد ، مایع مغزی نخاعی نامیده می شود. کیسه اطراف آن دورا نامیده می شود. داروهایی که برای تزریق در فضای نخاعی  تجویز می شوند  قادر به آزاد شدن در مایع مغزی نخاعی می باشند.

درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی
درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی

این که تا چه حد بی حسی نخاعی از طریق مایع مغزی نخاعی گسترش می یابد به میزان تزریق و اثر گرانش بستگی دارد. ، این عوامل به هنگام برنامه ریزی جهت مدیریت نخاع ،  توسط متخصص بیهوشی در نظر گرفته می شوند.( درمان کمردرد پس از بی حسی نخاعی)

بی حسی نخاعی چگونه انجام می شود

اغلب نخاع ها در ناحیه کمر (پایین) و ستون فقرات قرار گرفته اند چه این که شما به سمت راست بنشینید ،چه این که روی پهلوی خود دراز بکشید. این پوزیشن ستون فقرات را صاف کرده و آن را قابل انعطاف می سازد. این پوزیشن اجازه می دهد تا سوزن از طریق دورا به فضای نخاعی که حاوی مایع مغزی نخاعی است، هدایت شود.

متخصص بیهوشی قادر است که احساس کند سوزن از طریق بافت های مختلف به فضای نخاعی منتقل شده است. یک داروی بیهوشی عمومی به داخل سوزن تزریق می شود و سوزن برداشته می شود.

داروهایی مانند اپی نفرین اغلب با بی حسی موضعی مخلوط می شوند تا اثر آن را برای مدت زمانی طولانی تر ادامه دهند. اپینفرین با محدود کردن بعضی از رگ های خونی اطراف بافت های نخاعی این کار را انجام می دهد، که محدود کردن سرعت بی حسی موضعی از مایع نخاعی را کاهش می دهد.

مسکن هایی مانند مورفین یا فنتانیل هم چنین ممکن است با بی حسی موضعی برای بهبود کیفیت بیهوشی و تسکین درد پس از آن که بیهوشی عمومی از بین می رود، ترکیب شده باشند.

بی حسی نخاعی چه احساسی دارد ؟

در ابتدا احساس ناخوشایند گرما را خواهید داشت ، چرا که بی حسی عصب را خشک (منجمد) می کند . این مسئله با بی حسی کامل و عدم کار کردن حس لامسه و حرکت همراه است. مدت انجماد بسته به نوع دارو خواهد بود . این بی حسی  معمولا بین 1 الی  4 ساعت پیش از این که اثرات آن از بین برود ، به طول خواهد انجامید  و شما قادر خواهید بود که از احساس لامسه خود استفاده کنید  و پاهای خود را حرکت دهید.

بیحسی نخاعی: عوارض جانبی

سردرد

سردرد شایع ترین عارضه جانبی بی حسی نخاعی است. ممکن است در روز عمل جراحی یا روز بعد، و زمانی که نشسته اید و یا به اطراف حرکت می کنید ، احساس سردرد داشته باشید . اکثر سر درد ها به تدريج ناپديد مي شوند و با استراحت روی تخت ، نوشیدن مايعات و استامينوفن قابل درمان هستند. سردرد شدید را می توان با انجام پاتوژن خون اپیدورال درمان کرد. این روش شامل تزریق خون شما به فضای اپیدورال است تا سوراخ هایی را که توسط سوزن نخاعی ساخته شده اند را پر کنند

كمر درد

درجات مختلفی از کمردرد نیز به عنوان یکی از عوارض بی حسی نخاعی گزارش شده است. این عارضه ممکن است ناشی از سوراخ کردن بافت ها توسط سوزن ،  یا اغلب به خاطر کشش مفاصل، رباط ها و عضلات کمر  باشد که توسط بی حسی موضعی تسکین پیدا کرده اند و بدون حس می باشند . علاوه بر این، پوزیشنی  که در آن قرار داده اید ممکن است فشار مضاعفی بر روی کمرتان وارد کند.

فشار خون پایین

ممکن است دچار افت فشار خون شوید  و پس از بی حسی نخاعی احساس سرگیجه داشته باشید . پزشک یا پرستار شما بر روی این مسئله  نظارت خواهد کرد و آن را با دادن مایعات بیشتر  به صورت درون وریدی (به داخل ورید) درمان می کند.

بی حسی نخاعی: عوارض

قرار دادن سوزن مستقیم در یک عصب ستون فقرات می تواند به عصب آسیب برساند و باعث درد و مشکلات و عارضه های دیگری شود. با این حال، با تکنیک و تجربه کافی در بی حسی نخاعی این مسئله به ندرت  اتفاق می افتد. ندرتا، بعضی از افراد پس از دریافت بی حسی نخاعی، تشنج یا عفونت (مثلا مننژیت) را تجربه می کنند.

 

در انتها باید این گونه عنوان کرد که کمردرد پس از بی حسی نخاعی نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.باید بدانید که پس از هرگونه جراحی و بی هوشی لازم است برای توانبخشی به پزشک متخصص مراجعه کنید.چرا که هر جراحی ای عوارض جانبی دارد که تنها با فیزیوتراپی و توانبخشی برطرف خواهد شد.

جهت تماس با مراکز درمانی و به خصوص کلینیک کمردرد ما می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید.

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

مترجم و محقق : ندا ناصری

 

منبع
1 نظر
  1. مهری اسفندیاری می گوید

    من ۷ماه پیش برای عمل جراحی دکترم بی حسی نخاع انجام داد. هنوز هم بهبود نیافته ام ۴۷ سالمه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.