کمر درد در کودکان

کمر درد
0 45

کمر درد در کودکان

 

کمر درد
کمر درد

کمر درد  در کودکان مانند کمر درد در بزرگسالان نیست. در مقایسه با یک فرد بالغ، احتمال وجود اختلالی اساسی در یک یک کودک مبتلا به کمر درد بیشتر است. این به خصوص اگر کودک زیر 4 سال داشته باشد، یا اگر کودک در هر سنی که هست، کمر دردش همراه با علائم زیر باشد:

 

  • تب و یا کاهش وزن
  • ضعف یا بی حسی
  • مشکل در راه رفتن
  • دردی که به یک یا هر دو پا را گسترش می یابد
  • مشکلات روده یا مثانه
  • دردی که مانع خوابیدن کودک می شود

 

علل جدی تر کمر درد نیاز به شناسایی و درمان زودهنگام دارند و اگرنه ممکن است بدتر شوند. اگر کمر درد کودکتان  بیش از چند روز طول کشید، یا حتی به تدریج تشدید شد، همیشه به یک پزشک مراجعه کنید .

 

آزمایش پزشکی

 

پزشک شروع به آموختن در مورد نحوه ی به وجود آمدن و تشدید شدن درد یا مشکل در کودک می کند و سپس برنامه ی مناسب فیزیوتراپی را برای کودک تنظیم می نماید.

 

تاریخچه پزشکی

پزشک سوالاتی کلی درباره وضعیت کلی سلامت کودک و سوالات خاصی در مورد درد ویژه ی او  خواهد پرسید. سوالات و معاینات فیزیکی به پزشک اجازه می دهد تا تعیین کند عامل اصلی بروز درد در کمر کئدک چیست.

در جلسه ی درمانی پزشک می خواهد بداند که درد چه زمانی شروع شد؟، اینکه آیا درد ناشی از آسیب یا فعالیت خاصی است؟ و اینکه آیا درد در طول زمان بهتر شده یا بدتر؟  او در مورد اینکه چه چیز باعث بدتر شدن درد کمر کودک می شود و اینکه کودک برای تسکین و بهتر شدن چه کاری انجام می دهد سوال خواهد پرسید. برای پزشک بسیار مهم است که دقیقا بداند درد در کجای بدن احساس می شود، چقدر شدید است و چقدر در فعالیت های  مدرسه و اعمال روزانه ی  کودک اخلال ایجاد می کند. اگر درد به پا منتقل  شود، می تواند به معنای  آن باشد که بر روی اعصاب پا فشار وارد می آید.

 

آزمایش فیزیکی

در طول معاینه فیزیوتراپی، پزشک با دقت عضلات، استخوان ها و اعصاب کودک شما را بررسی می کند. پزشک در طول جلسه موارذد زیر ار بررسی خواهد کرد:

 

  • ستون فقرات. پزشک هر مهره از ستون فقرات را لمس می کند تا به دنبال کج شکلی در ردیف مهره ها و تحرک ستون فقرات بگردد. افزایش گردی کمر (هنگامی که از بغل آن را مشاهده می کنید) و یا منحنی داشتن به یک سمت (زمانی که از پشت مشاهده می شود) می تواند مهم باشد. پزشک وضعیت و قدم زدن شما ، توانایی خم شدن روی انگشتان پا و خم شدن به راست و چپ را در شما بررسی می کند. دشواری در حرکت ممکن است نشان دهنده ی آن باشد که مشکلی در مفاصل ستون فقرات وجود دارد.
  • عصب های موجود در کمر. مشکلات مربوط به دیسک های  بین مهره ای می تواند باعث ایجاد فشار بر روی اعصابی شود  که از ستون فقرات خارج می شوند، بنابراین پزشک آزمایش های خاصی را برای تشخیص آن انجام می دهد. در حالی که کودک تاق باز خوابیده است، پزشک پاهای او را بالا نگه می دارد ، و همچنین ممکن است اینکار در حالتی انجام دهد که کودک روی شکم دراز کشیده است. آزمایش انعطاف گذیری و احساس پاها برای دلیل مشابهی انجام می شود.
  • عضلات. عضلات کمر و پاها آزمایش می شوند. انسداد عضلات کمر و یا عضلات همسترینگ در پشت ران نشان می دهد که کودک شما تلاش می کند خود را از حرکات و موقعیت هایی که ممکن است دردناک باشد محافظت کند. التهاب عضلات نشان دهنده ی آسیب عضلانی، مانند کشیدگی است.
  • تعادل، انعطاف پذیری، هماهنگی و قدرت عضلانی. آزمایش های دیگر ممکن است انجام شود تا پزشک مطمئن شود که کمر درد تنها بخشی از یک بیماری بزرگتر نیست.

 

وضعیت های کمر درد معمول در کودکان

 

کشش عضلانی و عدم تعادل

 

بیماری Musculoskeletal  اغلب عامل اصلی کمر درد در کودکان و نوجوانان است. این نوع درد معمولا به استراحت، داروهای ضد التهاب و برنامه ی تمرینی پاسخ می دهد.

بسیاری از نوجوانان ممکن است دچار کمر درد پایدار باشند. عامل این اتفاق  اغلب به عضلات تنگ همسترینگ و عضلات ضعیف شکم مرتبط است. به نظر می رسد این کودکان با برنامه فیزیوتراپی ای بهبود می یابند که بر کشیدگی همسترینگ و تقویت عضلات شکمی تأکید دارد.

گردی(خمیدگی)پشت

 

در نوجوانان، خمیدگی پشت (هنگام مشاهده از طرفین) – که همچنین Scheuermann’s kyphosis نیزنامیده می شود – یک علت شایع درد در وسط کمر (ستون فقرات قفسه سینه) است. استخوانهای مهره از هم جدا می شوند و باعث خمیدگی و گوژپشتی کمر می شوند. قسمت منحنی کمر ممکن است تیر بکشد و درد ممکن است با فعالیت بدتر شود.

 

کمر درد
کمر درد

استرس یا شکستگی ستون فقرات

 

اسپوندیلولیز یا شکستگی ممکن است باعث کمردرد در نوجوانان شود. شکستگی های استرسی ممکن است در دوران رشد نوجوانان یا ناشی از  ورزش هایی اتفاق بیفتد که به طور مرتب شامل چرخش و کشش ستون فقرات هستند، مانند ژیمناستیک، غواصی و فوتبال.

 

در رفتگی مهره ها

جا به جایی یک مهره یا اسپوندیلولیستیس  زمانی رخ می دهد که یک مهره به به جلو و مستقیما در کنار مهره ی زیرینش قرار می گیرد. این اتفاق ممکن است گاهی اوقات نشان دهنده پیشرفت اسپوندیلولیز باشد. این عارضه معمولا در پایه ستون فقرات (اتصال لومبوساکرال) رخ می دهد. در موارد شدید، استخوان کانال نخاعی که بر روی اعصاب فشار می آورد، سابیده می شود.

 

عفونت

در کودکان خردسال، عفونت در فضای دیسک (دیسکیت) می تواند به کمر درد منجر شود. دیسکیت به طور معمول کودکان و خردسالان بین 1 تا 5 سال را تحت تاثیر خود قرار می دهد، گرچه کودکان بزرگتر و نوجوانان نیز ممکن است تحت تأثیر آن قرار گیرند.

یک کودک مبتلا به دیسکیت ممکن است علائم زیر را داشته باشد.

  • درد در قسمت پایین کمر یا شکم و خشکی ستون فقرات
  • لنگ زدن در پیاده روی، یا به سادگی اینکه کودک نمی خواهد راه برود
  • وقتی کودک می خواهد خم شود و چیزی را از روی زمین بردارد، به جای خم شدن از کمر و تا کردن ستون فقرات، ترجیح می دهد با راست نگه داشتن ستون فقرات دولا شود.

 

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز فیزیوتراپی

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.