آسیب های نخاعی و تاثیر شگفت انگیز فیزیوتراپی بر آن ها

آسیب های نخاعی
0 39

آسیب های نخاعی

آسیب های نخاعی وارد شده به ستون فقرات می تواند اثرات مخرب و منفی بسیاری بر روی زندگی عادی و روزمره شما بگذراند.

چه این که به صورت موقتی ناتوان شده اید یا این که توان شما محدود شده یا این که به سادگی احساس ناراحتی می کنید ، دلتان می خواهد که هر چه سریع تر از این مشکل ریکاوری شوید تا بتوانید به زندگی عادی و بدون درد خود بازگردید.

آسیب های نخاعی
آسیب های نخاعی

اگر از آسیب های نخاعی رنج می برید ،ممکن است دسته بندی های مختلفی از جمله خفیف(متراکم) تا آزار دهنده(پارگی فتق) یا شدید (جدایی کامل) داشته باشند و ممکن است در یکی از این مناطق مهره ای رخ دهد:

  • بالا بودن گردن رحم – در بالای ستون فقرات و در همان ناحیه رخ می دهد ، این ها معمولا شدید ترین صدمات است که اگر نخاع جدا شود، موجب فلج جزئی یا کامل خواهد شد.
  • پایین بودن گردن رحم –آسیب رسیدن به این ناحیه می تواند بر تمام عملکرد غدد فوقانی تاثیر بگذارد.این نایحیه مخصوصا جایی است که بیشترین آسیب های شلاقی رخ می دهد.
  • توراسیس –در مرکز ستون فقرات جای گرفته است ،آسیب رسیدن به ناحیه توراسیس می تواند بر روی عضلات و عصب های بالا تنه تاثیر منفی بگذارد
  • ناحیه کمر – جراحات در این ناحیه اندام تحتانی و کمر را تحت تاثیر خود قرار می دهد . بسیاری از افراد نیز از کمردرد مزمن رنج می برند که ممکن است به خاطر آسیب عضلانی یا نخاعی باشد.
  • ساکارال – ضربه به سینه ناشی از سقوط و افتادن  می تواند باعث آسیب رسیدن  به اعصاب در بخش ساکرال  ستون فقرات شود.

گرچه تمام آسیب های نخاعی قابل درمان نیستند اما برای آن هایی که می شود درمان کرد ، چند روش وجود دارد که می توان سرعت ریکاوری و بهبود را بیشتر کرد.

بهبود سریع از آسیب های نخاعی

به مانند تمام آسیب ها، آسیب رسیدن به نخاع غالبت به خاطر التهاب بافت های اطراف است .

این مسئله فقط برای شما ناخوشایند نیست بلکه سرعت پروسه ی بهبود را نیز کاهش می دهد

شناخت و تشخیص سریع و به موقع التهاب بلافاصله پس از آسیب دیدن می تواند به شما کمک کند تا به سرعت و به نرمی از آسیب وارد شده بهبود پیدا کنید.

اقدامات زیر را انجام دهید تا کمک کنید که محدوده حرکتی نرمال خود را بازگردانید،پروسه بهبود را سرعت بخشید و هم چنین درد را کاهش دهید :

  • از یخ درمانی استفاده کنید : یکی از بهترین راه ها برای درمان التهاب ،گذاشتن یخ و یا آب سرد روی ناحیه ملتهب است.دمای پایین موجب منقبض شدن عروق خونی شده و در نتیجه میزان جریان خون را به ناحیه آسیب دیده کم می کند و در نهایت به کنترل تورم نیز کمک می کند.به علاوه، پایین آوردن دمای بدن در اطراف ناحیه آسیب دیده سرعت متابولیسم و سلول های مرده را کاهش داده و اجازه می دهد که بافت های آسیب دیده بیشتری زنده و سالم مانده و میزان بافت هایی را که به بازسازی نیاز دارند را کاهش می دهد.یخ درمانی هم چنین میزان درد را با استفاده از بی حس کردن انتهای عصب ها کاهش داده و میزان حساسیت ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد.
  • استراحت کامل – بهبود دادن یک جراحت و اسیب کار بسیار است و بدن شما نیاز به انرژی زیادی دارد تا بتواند به این وظیفه مهم متعهد شود. در طول دوره بهبود، خودتان را بیش از حد خسته نکنید و مطمئن شوید  که به اندازه کافی استراحت می کنید . یک رژیم سالم علاوه بر خواب شبانه، به شما این اطمینان را خواهد داد  که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز را برای کمک به بهبودی در اختیار دارد .

انجام فیزیوتراپی – بخش مهمی از بهبود سریع آسیب های نخاعی، مربوط به انجام به موقع فیزیوتراپی است. تمرینات تقویتی و کششی ملایم به شما کمک می کند تا محدوده حرکات خود را دوباره به دست آورید، انعطاف پذیری خود را بالا ببرید و عضلات اطراف را برای حمایت از ستون فقرات خود تقویت کنید . از نزدیک با یک فیزیوتراپیست کار کنید و تمام دستورالعمل های وی را اجرا کنید .و مراقب باشید که همه چیز را به یک باره و خیلی زود انجام ندهید.کلید موفقیت در تمرینات فیزیوتراپی انجام به موقع آن هاست.

فیزیوتراپی چیست ؟

با توجه به WCHPT (کنفدراسیون جهانی فیزیوتراپی)، فیزیوتراپی را به عنوان بخشی از علم پزشکی  که مسئول ارتقا، توسعه، حفظ و احیای حداکثر قدرت حرکت  و توانایی های افراد در طول زندگی آن ها است به حساب می آورند .

 

هدف اصلی و مهم ترین انگیزه  فیزیوتراپی  شناسایی و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی و پتانسیل حرکت هر فرد در زمینه ارتقاء، پیشگیری، درمان یا مداخله علاوه بر سازگاری و توانبخشی بهداشتی است.

 

در علم فیزیوتراپی عملکرد حرکتی یکی از مهم ترین فاکتورهای تشخیص سلامت افراد است .

 

فیزیوتراپیست در تهران

هنگامی که عملکرد یا قدرت حرکت  فرد تحت تاثیر درد، پیری، آسیب دیدگی ، بیماری، ناتوانی یا بی خوابی طولانی مدت قرار می گیرد، فیزیوتراپیست شخصی است که مجاز خواهد بود که بیمار را برای تشخیص علت و مشکل معاینه و بررسی کند.

آسیب های نخاعی
آسیب های نخاعی

این بررسی بر روی فرد به طور کلی تمرکز دارد، یعنی فیزیوتراپیست نه تنها سلامت جسمی، بلکه روانی، احساسی و اجتماعی هر بیمار را نیز در نظر خواهد گرفت  تا به تشخیص و ایجاد مناسب ترین برنامه درمان کمک کند.

فیزیوتراپیست با بهره گیری از دانش عمیق آناتومیک و فیزیولوژیکی بدن و حرکت ، باعث ارتقاء سلامتی، تحرک و استقلال در افراد مختلف می شود.

تکنیک های استفاده شده در فیزیوتراپی امروزه شامل ماساژ درمانی و هم چنین حرکت های توان بخشی می باشد . هر گونه حوزه  فیزیوتراپی تکنیک های خاص خود را دارد و بر اساس شواهد علمی است. در دنیای پیچیده امروز، حتی فیزیوتراپیست ها فقط در یک بخش از این علم  می توانند ماهر شوند  و تنها در همان حوزه فعالیت می کنند.

به عنوان مثال یک فیزیوتراپیست فقط می تواند  در برخی بیماری های خاص (پارکینسون، سکته مغزی، آسیب های زانو ، بی اختیاری، و غیره) متخصص و متبحر شود .

مجموعه فوق تخصصی ارتوپدی جایروس کلینیک در خدمت شما هم میهنان عزیز و گرامی می باشد.برای تعیین وقت و مشاوره می توانید با شماره های موجود در لینک زیر تماس حاصل نمایید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی

 

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.