چه زمانی باید برای درد کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

درد کمر
0 30

 

چه زمانی باید برای درد کمر به پزشک مراجعه کنیم؟

 

 

چگونه می دانید چه زمانی درد پشت شما بیشتر از حدی است که فکر می کنید می توانید به تنهایی از پسش بربیاید؟ کارشناسان معتقدند – اگر درد کمر شما در ارتباط با هر یک از علائم زیر است، مراقبت های خانگی را رها کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

درد کمر
درد کمر

چندین نشانه ی اصلی وجود دارد که پزشکان هنگام ارزیابی درد کمر به دنبال آنها می گردند.

هدف از این علائم هشدار دهنده کشف شکستگی، تومور یا عفونت ستون فقرات است. اگر هر کدام از این نشانه های اصلی را به همراه درد کمر داشته باشید، باید در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

 

تب

مطمئنا، کمر شما فقط می تواند ناشی از آنفولانزا دچار درد و گرفتگی شود، اما تب بی پاسخ همراه با درد کمر نیز می تواند نشانه ای از یک عفونت جدی باشد.

آنچه از پزشک انتظار داریم : پزشک داخلی می تواند عفونت را تشخیص و درمان اولیه ی آن را انجام دهد. اگر مسئله  عفونت باشد، ممکن است آنتی بیوتیک تجویز شود. اگر پزشک شما وجود عفونت را رد کند، چند روز از استراحت می تواند مفید باشد. گاهی اوقات درد کمر می تواند نتیجه ی ثانویه عفونتی باشد که تب را ایجاد می کند. اما هنگامی که شما شروع به احساس بهتر می کنید، پزشکان به طور معمول توصیه می کنند که به آرامی فعالیت روزانه خود را دوباره از سر بگیرید. استراحت بیش از یک یا دو روز در واقع می تواند درد کمر شما را بدتر کند.

 

تروما-آسیب

اگر دچار یک آسیب جدی شده اید،  مانند سقوط از ارتفاع یا تصادف با اتومبیل – یا اگر دچار یک آسیب یا ترومای نسبتا جزئی شده اید و بیش از 50 سال دارید، پزشک معاینه ای جدی از درد کمر شما به عمل خواهد آورد. حتی افن=تادن از روی چند پله، زمانی که سنتان بالا رفته می تواند موجب شکستگی شود.

آنچه از پزشک انتظار داریم: پزشک احتمالا یک آزمایش اشعه ایکس را برای پیدا کردن محل شکستگی  احتمالی تجویز می کند. اگر شکستگی یافت نشد، شما ممکن است طبق دستور پزشک درد خود را با دارو و بعد از بهبودی نسبی با فیزیوتراپی مدیریت کنید.

 

 

بی حسی یا سوزن سوزن شدن

ممکن است فکر کنید که می توانید بی حسی یا سوزن سوزن شدن در بدنتان را با دارو های بدون نسخه متوقف کنید، اما این اتفاق معمولا نشانه ای از تحریک عصب و یا آسیب است و به لحاظ بالینی  بالینی مهمتر از یک درد معمولی است. اگر احساس سوزن  سوزن شدن از بین نمی رود، ممکن است دچار یکی از عارضه های چندگانه مانند دیسک فتق یا تنگی نخاع باشید که می توانند باعث فشار عصبی شود. در صورت عدم درمان، التهاب طولانی مدت عصب و آسیب دیدگی عصبی می تواند منجر به ناتوانی های دائمی گردد.

آنچه از پزشک انتظار داریم: بهتر است اول به پزشک عمومی یا داخلی بایر ارزیابی های اولیه مراجعه نمایید. درمان بستگی زیادی به تشخیص دارد. پزشک ممکن است  دستور انجام تست اضافی برای تصویر برداری از ستون فقرات و بررسی هدایت عصبی بدهد.

 

 

از دست دادن کنترل روده و مثانه

درد کمر به همراه از دست دادن کنترل روده یا مثانه می تواند نشانه ای از عارضه ای  نادر، اما جدی به نام سندرم کادو اکینا باشد که در آن ریشه های عصبی در انتهای پایین تر از نخاع، نوعی فشرده سازی را تجربه کرده و فلج شده اند . این اتفاق می تواند به عنوان نتیجه ی یک فتق دیسک ، شکستگی، تومور، تنگی نخاعی، و یا ضربه به ستون فقرات اتفاق بیفتد. علائم می تواند در طول زمان توسعه یابد و همچنین شامل بی حسی و ضعف پاها باشد. سندرم کادو اکینا یک وضعیت اورژانسی است و نیازمند توجه و مراقبت فوری است.

آنچه از پزشک انتظار داریم: برای رفع فشار عصبی مضر و حفظ عملکرد عصب ها، پزشک شما عملی را با عنوان فشرده سازی جراحی انجام خواهد داد.

 

درد کمر
درد کمر

سابقه ی پزشکی سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن، مصرف شدید استروئید

سابقه سرطان باعث می شود پزشک گسترش سرطان را به عنوان دلیل اصلی درد کمر شما نشخیص دهد. ضعف سیستم  ایمنی بدن می تواند پزشک را به تشخیص عفونت به عنوان علت اصلی درد کمر سوق دهد. سابقه پوکی استخوان یا استفاده مزمن از استروئید می تواند منجر به  تشخیص شکستگی به عنوان علت  اصلی درد کمر شود.

آنچه از پزشک انتظار داریم: پزشک شما می تواند آزمایش هایی مانند آزمایش خون یا MRI را برای بررسی وجود تومور یا عفونت یا آزمایش اشعه X برای جلوگیری و تشخیص شکستگی انجام دهد. شما می توانید از آنتی بیوتیک برای درمان عفونت مصرف کنید. شکستگی ها را می توان با دارو، فیزیوتراپی و بعضی اوقات جراحی درمان کرد. مدیریت درد برای سرطان که به ستون فقرات گسترش یافته است ممکن است شامل دارو درمانی و پرتودرمانی باشد.

 

درد در شب

همه چیز در طول روز خوب است ، اما به محض اینکه سرتان به بالش برسد، کمرتان شروع به درد گرفتن می کند و خواب را برایتان غیر ممکن می کند. شرایط شما هم چنین است؟  درد که در اواسط شب شما را  از خواب بیدار می کند می تواند نشانه ای از انحطاط دیسک یا کشیدگی، یا چیزی جدی تر مانند سرطان یا تومور باشد.

پا نوشت: درد کمر شبانه نباید نادیده گرفته شود. در صورت وقوع سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

آنچه از پزشک انتظار داریم: پزشک شما می تواند آزمایش هایی مانند آزمایش خون یا MRI را برای بررسی وجود عفونت یا تومور انجام دهد.

 

درد کمر

افزایش وزن بی دلیل

هنگامی که  دچار کاهش وزن غیر منتظره و غیر قابل توضیح شدید ، پزشک ممکن است بخواهد عفونت و تومور را به عنوان علل احتمالی درد کمر شما تشخیص دهد.

آنچه از پزشک انتظار داریم: پزشک شما می تواند آزمایش هایی مانند آزمایش خون یا MRI را برای بررسی عفونت یا تومور انجام دهد. اگر نتیجه ی  این آزمایش ها منفی بود، پزشک ممکن است داروی ضد  درد تجویز کند و برای تشخیص سایر علل احتمالی دستور انجام برخی آزمایشات دیگر دهد. همچنین ممکن است  برای درد کمرتان داروهای ضد درد و درمان فیزیوتراپی دریافت کنید.

 

 

درد مداوم و طولانی(شش هفته یا بیشتر)

از آنجاییکه 90٪ موارد درد کمر در عرض شش هفته بهبود پیدا می کنند، اگر بعد از گذشت زمان، درد شما هنوز همچنان  شدید باقی ماند،  پزشک شما ممکن است مایل به بررسی علل جدی تر و اساسی تر باشد.

آنچه از پزشک انتظار داریم: پس از ارزیابی علائم و معاینات فیزیکی، پزشک مراقبت های اولیه می تواند آزمایش خون و آزمایش های تصویربرداری را برای کمک به تشخیص علت بیماری انجام می دهد.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمان کمر درد

بیشتر بدانید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.