علت کمر درد چیست؟

کمر درد
0 27

علت کمر درد چیست؟

 

میلیون ها انسان دارای کمر درد مداوم هستند. این کمر درد علت اصلی ناتوانی در افراد زیر 45 سال است و بسیاری از چیزها هستند که میتوانند باعث به وجود آمدن آن شوند.

عارضه های مربوط به ستون فقرات

کمر درد اغلب به این خاطر اتفاق می افتد، که چیزی مانع و مزاحم هماهنگی و حرکت یکسان مفاصل، عضلات، دیسک ها و اعصاب ستون فقرات شما می شود. پزشک می توانید برای بررسی علت اصلی کمر درد شما را معاینه کند تا ببیند به کدام نوع آن دچار آن شده اید.انواع کمر درد عبارتد از :

بیرون زدگی یا سر خوردن دیسک ها: اگر دکتر شما این عنوان رادر جلسه ذکر کند، بدین معنی خواهد بود که بافت نرم موجود در دیسک بین مفاصل شما بیرون زده است. این اتفاق معمولا ناشی از سایش و پاره شدن است. بیرون زدگی دیسک هاممکن است باعث درد در ناحیه پایین  کمر یا لگن شود چرا که اعصاب موجود در آن ناحیه تحت فشار قرار گرفته اند.

برآمدگی دیسک: ای اتفاق بسیار شبیه نوع بیرون زدگی دیسک است اما به آن شدت نیست. برآمدگی دیسک معمولا علائم خاصی ندارد. تنها زمانی آن را احساس می کنید که به عصب مرتبط فشار بیاورد.

بیماری دیسک منحط: دیسکها به عبارتی  “کمک فنر های” بین مهره های ستون فقرات هستند که فشار روی کمر را به خود جذب می کنند. بیماری دیسک منحط زمانی اتفاق می افتد که این دیسک ها و مفاصل پاره شوند یا آب روند. این بیماری باعث می شود که استخوان ها به هم ساییده بشوند. این اتفاق ممکن است به طور طبیعی با بزرگتر شدن و رشد کردن افراد رخ دهد.

کمر درد
کمر درد

التهاب و سایش مفصل ساکروایلیاک: این اتفاق زمانی می افتد که ستون فقرات و لگن شما به هم می رسند و روی هم ساییده می شوند. حرکت این قسمت از ستون فقرات زیاد نیست، اما مهم است چراکه بار قسمت بالایی بدن را به قسمت پایینی بدن منتقل می کند. به علت آرتروز، عفونت و یا حتی حاملگی، تورم و تحلیل رفتن غضروف مفصلی ممکن است پس از جراحت رخ دهد.

تنگی نخاعی: اگر به این نوع از کمر درد مبتلا باشید، به این معنی است که کانال نخاعی شما کمرنگ شده است. این بیماری بر فشار روی ستون فقرات و اعصاب شما افزوده است. در نتیجه ی آن در پاها و شانه ها احتمالا احساس بی حس خواهید کرد. این اتفاق برای بسیاری از افراد بالای 60 سال رخ می دهد.

رادیکولوپاتی ستون فقرات: این بیماری در واقع ناشی از یک عصب پیچ خورده است. این بیماری معمولا به واسطه ی  یک استخوان در ستون فقرات یا یک دیسک برآمده ایجاد می شود.

Spondylolisthesis : در این حالت یک استخوان در ستون فقرات و معمولا در قسمت پایینی کمر به جلو و خارج از محل خارج می شود. شکل دژنراتیو این بیماری آرتروز است، که مفاصل و لگن ها را ضعیف می کند و باعث انقباض نخاع و انحراف می شود. این اتفاق می تواند باعث حرکت کردن یک دیسک به جلو در ستون فقرات شود.

تصادفات و آسیب ها

تصادفات اتومبیل، سقوط، انفجار عضلانی، کشیدگی ها و شکستگی نیز می توانند علل درد پشت یا کمر درد باشند. جراحات می توانند منجر به برخی از مشکلات فیزیکی شوند، اما بعضی ها  می توانند به خودی خود باعث ایجاد درد شوند.

شکستگی های ستون فقرات یا مهره ها: شکستگی ستون فقرات ممکن است به علت ضربه به پشت، سقوط، یا در صورت وجود ناشی از  پوکی استخوان باشد، وضعیتی که استخوان های فرد را تضعیف می کند.

کشیدگی عضلات : آسیب به رباط ها، عضلات و تاندون هایی که از ستون فقرات و مفاصل آن حمایت می کنند، می تواند به کمر درد منجر شود. این اغلب زمانی  اتفاق می افتد که شما چیزی را بلند و در همان زمان پیچ و تاب می دهید. این نیز می تواند به دلیل تصادفات اتومبیل و آسیب های ورزشی اتفاق بیفتد.

اسپاسم: شما زمانی به اسپاسم دچار می شوید که عضلات و تاندون در پشت کمر شما پاره شده است. اسپاسم معمولا زمانی اتفاق می افتند که شما وزنه سنگین بر می دارید  یا ورزش می  کنید.

محرک های سبک زندگی

کمر درد می تواند از کار های معمولی که در روز انجام می دهید- یا حتی انجام نمی دهید- ناشی شود. مثلا:

  • خم شدن روی میزتان
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • اضافه وزن داشتن
  • ورزش نکردن
  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند
کمر درد
کمر درد

تاثیر احساسات

قدرت احساسات برای به وجود آوردن درد را دست کم نگیرید. استرس می تواند منجر به تنش عضلانی در کمر شود و افسردگی و اضطراب ممکن است درد را حتی بدتر کند.

علل دیگر

کمر درد همچنین می تواند ناشی از عارضه های سلامت باشد. برای مثال:

آرتروز: این یک بیماری مفصلی است که سبب سفتی، تورم و التهاب می شود.

استئوآرتروز: این نوع آرتروز زمانی اتفاق می افتد که غضروف و استخوان های شما شکسته شوند. این اتفاق  بیشترین تاثیر را بر افراد سالخورده دارد.

انکیلوسین اسپوندیلیت: این یک نوع از آرتروز است که بر روی مفاصل و رباط های شما در طول ستون فقرات تاثیر می گذارد.

کمر درد
کمر درد

اسکولیوز یا انحنای ستون فقرات: این عازضه معمولا چیزی است که شما از زمان تولد آن را  دارید. اگر درد وجود دارد، معمولا در اواسط طول زندگی فرد شروع می شود.

بارداری: افزایش وزنی که با بزرگتر شدن جنین در شکم برای مادر رخ می دهد می تواند باعث خم شدن یا کشیدگی عضلات کمر شود.

تومورها: در موارد نادر تومور ها می توانند در کمر ایجاد شوند. آنها معمولا به واسطه ی  یک سرطان منتشر می شوند که جایی دیگر در بدن شما ایجاد می شود.

علل کمتر رایج کمر درد عبارتند از:

  • سنگ کلیه و عفونت
  • آندومتریوز، یا ایجاد یک بافت رحمی در خارج از رحم
  • استئومیلیت یا دیسکتیس، به عبارت دیگر عفونت در استخوان ها و دیسک های ستون فقرات
  • فیبرومیالژیا، یک بیماری که باعث درد های گسترده عضلانی می شود

بسته به علت درد ، درمان شما می تواند شامل تغییر سبک زندگی، دارو یا احتمالا جراحی باشد. اگر کمر  شما در وضعیت  درستی نیست با پزشک خود صحبت کنید. او می تواند در کشف علت آسیب و پیشنهاد راه های بهیودی به شما کمک کند .

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمان کمر درد

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.