در مورد کلینیک درد چه می دانید؟

کلینیک درد
0 25

 

در مورد کلینیک درد چه می دانید؟

 

کلینیک درد
کلینیک درد

بیش از 1.5 میلیارد نفر از انسان ها در سراسر کره ی زمین دچار درد های شدید هستند و با آنها زندگی می کنند.

داشتن خواب شبی راحت برای بیشتر افراد بسیار سخت است و آنها اغلب می گویند که در طول روز هم نمی توانند به خوبی تمرکز کنند. همچنین می گویند که این امر بر سطح انرژی بدنشان تاثیر می گذارد و لذت و خوشی را از زندگیشان می گیرد.

چنانچه درد بخشی مداوم و همیشگی از زندگی شماست، شاید یک کلینیک درد بتواند به شما کمک کند.

کلینیک درد چیست؟

در حالی که به آنها کلینیک مدیریت درد نیز می گویند، کلینیک های درد بر روی  تشخیص و مدیریت درد مزمن تمرکز دارند. دو نوع از کلینیک های درد وجود دارد. یکی بر روی روش هایی برای مقابله با انواع مختلف درد، مانند گردن و کمر درد تمرکز می کند.

و دیگری، که گاهی اوقات با عنوان کلینیک بین رشته ای نیز شناخته می شود، رویکردی را در نظر می گیرد که روی کل بدن فرد تمرکز می کند. نه فقط قسمتی که دچار درد است.

اغلب تیم درمانگر ممکن است شامل افراد زیر باشد:

  • پرستاران و پزشکان
  • روانشناسان
  • درمانگران فیزیکی
  • درمانگران حرفه ای و فنی
  • متخصصان رژیم سلامت و متخصصین تغذیه

علاوه بر دارو درمانی، این کلینیک ها می تواند به شما در کنترل درد، درمان های جسمی، رفتاری و روانی کمک کند.

 

ممکن است بخواهید بدانید

درمانگران حاضر در کلینیک مدیریت درد  همچنین ممکن است به شما در مورد دردتان آموزش دهند، در مورد تغییر شکل و شیوه ی زندگی سلامت خود، مانند یک مربی شما را راهنمایی کنند،  و داروهای متناوب یا جایگزین را در صورت نیاز برایتان تجویز نمایند. روش های درمانی که در یک کلینیک مدیریت درد ممکن است وجود داشته باشد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • طب سوزنی
  • بیوفیدبک
  • درمان رفتاری شناختی
  • آب درمانی
  • ماساژ
  • مراقبه
کلینیک درد
کلینیک درد

هدف درمانی چیست؟

هدف اصلی و کلی کلینیک های مدیریت درد در واقع  کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی شماست. درمان در یک کلینیک درد می تواند به شما مهارت هایی را برای مدیریت درد های مزمن خود آموزش دهد و همچنین به شما امکان می دهد تا بتوانید عملکرد فیزیکی بیشتر و بهتری داشته باشید، و احتمالا دوباره توانایی آن را به دست بیاورید که به سر کار برگردید.

 

آیا این درمان اثری دارد؟

مطالعات متعددی وجود دارند که می گویند افرادی که روند مدیریت شناختی درد هایشان را پشت سر می گذارند ، کمتر دچار درد و رنج روحی می شوند. تحقیقات می گویند که آنها همچنین می توانند کارهای روزانه خود را ساده تر و آسانتر از دیگران انجام دهند. چراکه درد مزمن، چه روحی و چه فیزیکی، دیگر اخلالی در روند طبیعی و سالم زندگی روزمره ی آنها ایجاد نمی کند.

 

چگونه یک کلینیک درد را پیدا کنم؟

 

ابتدا برای درمان درد به پزشک عمومی یا داخلی، یا پزشک خانوادگیتان مراجعه کنید. او سپس پس از بررسی های اولیه شما را به متخصص درمانی یا یک کلینیک درد ارجاع می دهد. شما همچنین می توانید:

  • از بیمارستان یا مرکز پزشکی خود در مورد کلینیک های درد سوال بپرسید.
  • از یک گروه حمایت از درد محلی کمک بگیرید.
  • جستجوی اینترنتی برای پیدا کردن بهترین و با کیفیت ترین کلینیک درد در شهر محل زندگیتان.

 

 

باید دنبال چه چیزی بگردم؟

دنبال کلینیک دردی بگردید که دارای پزشکی باشد که نوع درد شما را به خوبی می شناسد و در درمان آن تجربه دارد. از کلینیک درد  بپرسید که آیا پزشک دارای آموزشهای  ویژه ای بوده و و دارای گواهی تخصص درمان و مدیریت درد می باشد یا خیر؟

همانطور که این امر در مورد سایر پزشکان نیز صادق است، باید تلاش کنید پزشکی را پیدا کنید که با او راحت هستید و احساس می کنید رفتار و اخلاقش با شما سازگار است. متخصص درمانی مدیریت  درد، درد شما را درمان می کند  و متخصص های دیگر، از جمله فیزیوتراپیست، توانبخش و مشاور را با برنامه درمانی شما هماهنگ می نماید. بنابراین بسیار مهم است که با خود شخص و روش درمانی راحت باشید و بتوانید کاملا به او و کارش اعتماد نمایید. چراکه متخصص مدیریت درد شما مانند مدیر برنامه هایتان است و بهترین تصمیمات در مورد سلامتی شما را می گیرد. پس بهتر است شخصی را انتخاب کنید که بتوانید مانند یک دوست به او اعتماد داشته باشید.

یک برنامه دردسنجی خوب با شما و خانواده تان به منظور ایجاد یک برنامه درمانی ، بر اساس اهداف سلامتی شما  کار خواهد کرد. پزشک در این برنامه ی درمان تنظیم یافته  پیشرفت شما را در طول درمان نظارت خواهد کرد و به شما می گوید که چگونه دارید روند بهبود را طی می کنید. سپس بر اسسا نتایج این بررسی ها برنامه را برای بهبود مناسب تر و هرچه سریع تر شما تنظیم مجدد می کند.

 

دیگر باید چه پرسید؟

اطمینان حاصل کنید که یک کلینیک چه نوع درمانگر و درمان هایی را  ارائه می دهد. همچنین می توانید ببینید که آیا داراری جلسات گروه درمانی، یا درمان گروهی، هست یا نه. گروه درمانی، به خصوص در مورد دردهای روحی و روانی، می تواند برای برخی از افراد بسیار موثر و کمک کننده باشد. چراکه با دیدن سایر افرادی که مانند خودشان هستند ممکن است بیشتر احساس راحتی کنند و بهتر با پزشک ارتباط بگیرند و درد خود را مدیریت کنند.

از کلینیک درد بپرسید که آیا می توانید با افراد دیگر که در آنجا درمان شده اند صحبت کنید. تجارب آنها ممکن است در شناخت آن کلینیک به شما کمک شایانی بکند.

 

از چه باید دوری کرد؟

شما باید از کلینیک های دردی که مواد مخدر را برای درمان درد پیشنهاد می کنند دوری کنید. این داروها می توانند بسیار اعتیاد آور باشند. آنها همچنین می توانند با سایر موادی که شما مصرف می کنید تداخل داشته باشند. به یاد داشته باشید که اینگونه کلینیک ها و اصولا روش های درمان درد با مواد مخدر به احتمال زیاد دارای مجوز قانونی نیستند. مواد مخدر مسکن های کوتاه مدت برای درد هستند که عواقب مصرف آنها صدها برابر بیشتر از فواید آن است. بعد از مدت کوتاهی هم اثر تسکین درد خود را از دست می دهند، اما فرد را با اعتیاد به آن مواد رها می کنند.

یک کلینیک درد باید روی فرد تمرکز کند، نه روی درد.

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز فیزیوتراپی

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.