فوق تخصص ستون فقرات چه کاری می تواند برای شما انجام دهد؟

فوق تخصص ستون فقرات

فوق تخصص ستون فقرات
0 114

 

فوق تخصص ستون فقرات

فوق تخصص ستون فقرات معمولا به مشکلاتی از قبیل دیسک کمر و دیسک فتق رسیدگی می کند و در صورتی که نیازی به جراحی باشد می تواند به بیماران کمک کند.

فوق تخصص ستون فقرات
فوق تخصص ستون فقرات

دیسک کمر یک اختلال شایع ستون فقرات است و به طور معمول به درمان های محافظه کارانه ای مانند ورزش سبک  و یا داروهای ضد درد واکنش مناسب و مثبتی نشان می دهد. اما برخی از علائم دیسک شکسته شده ، ملاقات با یک فوق تخصص ستون فقرات را برای جلوگیری از عوارض عصبی جدی و بالقوه دائمی لازم و ضروری می کند .

دیسک در گردن یا کمر ، علت شایع درد و سایر علائم عصبی است.

 

این علائم دیسک کمر را نادیده نگیرید

علائم دیسک می توانند بسیار گسترده و متنوع باشد -گاهی اوقات دیسک دچار پارگی می شود و هیچ نشانه ای ندارد. اما در مواقع دیگر ، این درد می تواند  تکان دهنده و ناتوان کننده باشد . خوشبختانه اکثر دیسک های کمر نیازی به عمل جراحی ستون فقرات ندارند و به درمان های غیر جراحی نیز به خوبی پاسخ می دهند.

با این حال، برخی از علائم دیسک در معرض عوارض بالقوه جدی هستند که به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. اگر در معرض هر گونه علائم دیسک قرار گرفته اید ، بلافاصله با یک فوق تخصص ستون فقرات تماس بگیرید:

  • از دست دادن کنترل روده و یا مثانه، از دست دادن احساس در اندام های پایین تر (پاها و ساق پا ): این علائم که ممکن است توسط یک دیسک پایین کمر ایجاد شود، ممکن است مربوط به سندرم ” دم اسبی ” باشد. سندرم “دم اسبی ” یک اختلال نادر اما جدی ستون فقرات است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
  • از دست دادن تعادل و مهارت های حرکتی مناسب  و ضعف عضلانی: این علائم سیگنال های عصبی ستون فقرات را نشان می دهند. در موارد شدید، دیسک ممکن است خود طناب نخاعی را فشرده کند – این عارضه به عنوان میلوپاتی  شناخته می شود. این عارضه غالبا به وسیله دیسک های فتق در ستون فقرات (گردن) شما ایجاد می شود، اما دیسک های فتق کمر و مهره کمر ممکن است منجر به میلوپاتی شود.

 

علاوه بر این علائم، شما باید به هنگام شرایط زیر نیز یک فوق تخصص ستون فقرات را ملاقات کنید :

  • علائم شما در طول چندین هفته به درمان محافظه کارانه (مانند یخ درمانی ،پدهای حرارتی و یا فیزیوتراپی) پاسخ نمی دهند یا بدتر می شوند.
  • درد ستون فقرات شما با زندگی روزمره تان  تداخل پیدا کرده است  (به عنوان مثال، کیفیت خواب شما را کاهش می دهد یا موجب می شود نتوانید به درستی کار خود را انجام دهید ).

چرا مهم است در صورتی که علائم دیسک ستون فقرات را تجربه می کنید ، حتما یک متخصص ستون فقرات را ببینید

یک دیسک که شکسته شده و دچار فتق گردیده است می تواند عصب را در ستون فقرات شما فشرده یا خراب کند. هنگامی که یک فتق دیسک کمر بر روی اعصاب نخاعی یا نخاع شما فشار می آورد، ممکن است باعث بی حسی، ضعف، سوزن سوزن شدن، درد عضلانی، مشکلات روده و یا مثانه شوید که می تواند پیامدها و عواقب ناگوار زیادی را در کیفیت زندگی تان ایجاد کند.

هر چه زودتر این فشرده شدن عصب ها درمان شود ، بیشتر احتمال دارد که ریکاوری کامل را تجربه کنید . اما اگر مدت زمانی طولانیست که برای رفع درد ناشی از عصب خود صبر کرده اید ، ممکن است دچار آسیب عصبی درازمدت یا دائمی شوید.

فوق تخصص ستون فقرات
فوق تخصص ستون فقرات

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2011 نشان داده است که  انتظار می رود مدت زمان برای درمان فتق دیسک کمر شما بیش از حد طول بکشد، و در نتیجه آسیب بیشتری به نسبت فواید آن حاصل شود . در این مطالعه 2 گروه از بیماران مبتلا به فتق دیسک کمر مقایسه شدند. بیمارانی که بیش از 6 ماه صبر کرده اند و سپس علائم فتق دیسک کمر  خود را به دکتر گزارش داده اند نتایج کمتری نسبت به آن دسته از بیماران گرفته اند که بلافاصله پس از بروز علائم دیسک کمر به ملاقات یک فوق تخصص ستون فقرات رفته اند.

درسی که بیماران مبتلا به این دیسک کمر می تواند از این مطالعه بگیرند این است که اگر درد دیسک کمر آن ها زیاد شده است هیچ گونه تردیدی در ملاقات با یک فوق تخصص ستون فقرات جایز نیست.. اگر درد کمر یا گردن دارید که هم چنان ادامه دارد، هر چه زودتر به ملاقات یک پزشک متخصص بروید تا بعدا و در طول درمان موفقیت های بیشتری حاصل شود.

احتمالا ملاقات با یک فوق تخصص ستون فقرات برای مشاهده فتق دیسک کمر شامل موارد زیر باشد :

گرفتن اسکن تصویری (به عنوان مثال، CT یا MRI اسکن) برای نشان دادن دقیق آن چیزی که باعث درد شما می شود.

دانستن علت واقعی درد به پزشک شما کمک می کند تا برنامه درمانی درستی برای رفع علائم این عارضه تنظیم کند.

یک متخصص ستون فقرات می تواند از عوارض فتق دیسک کمر جلوگیری کند

در بسیاری از موارد صبر و زمان (و شاید برخی از داروها) برای کاهش درد ناشی از دیسک کمر به اندازه کافی جواب گو است اما برخی از علائم به مراقبت پزشکی نیاز دارند. اگر علائم دیسکی شدیدی را که در این جا ذکر کردیم را تجربه کرده اید ، بلافاصله با دکتر شخصی یا متخصص ستون فقرات (دکتر شخصی تان ممکن است شما را به یک فوق تخصص ستون فقرات ارجاع دهد )ملاقاتی را ترتیب دهید . متخصص ستون فقرات به تعیین علت و شدت دیسک شما  کمک می کند و یک برنامه درمانی را به کار می گیرد تا باعث کاهش درد و عوارض طولانی مدت شما شود.

بهترین فوق تخصص ستون فقرات در مجموعه جایروس کلینیک

کلینیک ارتوپدی مجموعه جایروس کلینیک افتخار دارد تا با در خدمت گرفتن بهترین فوق تخصص ستون فقرات کلیه عارضه های ناشی از مشکلات کمر را درمان کرده و بهترین نتیجه ممکن را به دست آورد

شما می توانید برای اخذ نوبت و مشاوره با متخصصین ما بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.