روشهای آسان درمان درد عصب سیاتیک | کلینیک درمان درد سیاتیک

0 157

چگونه میتوان از مبتلا شدن به درد عصب سیاتیک جلوگیری کرد؟

 

سیاتیک، یک عصب میباشد که بسیاری افراد اشتباها آن را رگ میدانند! درد سیاتیک هنگامی شدیدتر میشود که که دیسک استخوان‌های نخاع نم نم گرفتار تورم و یا این که از جای خود خارج شود. که این رویداد سبب پیدایش فشار بر روی عصب‌های سیاتیک میشود که سبب ایجاد التهاب میشود.

که طبیبان کلینیک درمان درد عصب سیاتیک این اختلال را با آرام‌بخش، فیزیوتراپی و تزریقات استروئید درمان میکنند.

یکی از اساسی‌ترین روشها به منظور جلوگیری از دردهای عصب سیاتیک، قوی کردن ماهیچه‌های شکم و کمر بوسیله ورزش، اصلاح الگوی نشستن و قرار گرفتن بدن در موقعیت‌های مختلف و پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین و فشار آوردن به کمر است هم چنین قدم زدن در استخر و آب درمانی از دیگر روشهای پیشگیری از دردهای عصب سیاتیکی می‌باشد.

طبیبان کلینیک درمان سیاتیک اکیدا توصیه میکنند که هنگام داشتن حمله‌های حاد سیاتیک عصبی نباید ورزش کرد، اما چنانچه درد مریض در حد مزمن باشد توسط ماساژ و تمرینهای ورزشی میتوان مداوا نمود.

هر چند باید به این موضوع توجه کرد که منحصرا پنج درصد مواقعیکه فرد بیمار از کمردرد نارضایتی میکند، سیاتیک است.

اما چنانچه درد عصب سیاتیک به سراغتان آید حقیقتأ آزاردهنده می‌باشد.

طبیبان کلینیک عصب سیاتیک توصیه میکنند که اعمال زیر را انجام دهید تا از کمر خود به خوبی مراقبت کنید:

ورزش کردن به صورت متناوب: ورزش کردن یکی از کارهایی است که به سلامتی بدن به ویژه کمر شما یاری شایانی میکند وقتیکه ورزش میکنید تلاش کنید تمرکزتان روی ماهیچه‌های شکم و کمرتان باشد، چونکه این عضله‌ها به شما برای راست ایستادن و واقع شدن در وضعیت مناسب جسمی کمک میکند.

ورزش‌هایی مانند یوگا، دوچرخه پایدار و تردمیل‌ یاری به قوی شدن این عضلات میکند.

شما میتوانید با انجام دادن دوچرخه سواری در فضای ازاد هم به این عضله‌ها یاری دهید. البته دقت کنید که صندلی و دستگیره‌های دوچرخه در موقعیت شایسته‌ای برای بدنتان تنظیم شده باشند.

♣درست نشستن: به صندلی خوب میگوییم که به‌خوبی قوس کمر شما را پشتیبانی کند. اگرصندلی شما دارای این خصوصیت نیست تلاش کنید در هنگام نشستن از بالشی نرم در پشت کمرتان بهره جویی کنید.

تلاش کنید هم چنین تلاش کنید در بین فعالیت‌های نشستنتان به خودتان استراحت دهید و در زمان هایی که رانندگی میکنید نیز به شرایط صندلی خود دقت نمایید که بگونه‌ای تنظیم شده باشد که دستیابی به پدال گاز برایتان راحت باشد.

♣وضعیت جسمی شایسته‌ای داشته باشید بایست بدانید که روش درست ایستادن و خوابیدن و هم چنین طریقه درست بلند کردن اجسام سنگین چگونه است چون در سلامتی کمر شما اثر بسزایی دارد.

چنانچه شما وادار به یستادن به مدت زیادی هستید تلاش نمایید به صورت متناوب بر روی یک پایتان تکیه کنید و پای دیگر را استراحت دهید.

و چنانچه میخواهید در وضعیت ایستاده مطلبی را مطالعه کنید، کتاب را بلند کرده و در جلوی چشمانتان بگذارید نه اینکه سر خود را تا کنید.

و نیز هنگام خوابیدن روی یک یک تشک محکم بخوابید و بالشی را برای مواظبت از کمرتان بهره جویی کنید،

توجه داشته باشید بالش‌هایی که گردن را بیشتر از حد معمول بالا می‌آورد و زاویه تندی ایجاد میکند را تحت هیچ شرایطی استفاده ننمایید.

♣بلند کردن یک جسم سنگین : برای بلند کردن یک جسم سنگین، خم شوید ولی به صورتی که زانوهای‌تان خم نشود تلاش کنید موقع حمل اشیاء سنگین آن را نزدیک به جسم خود نگاه دارید و هرگز روی کمرتان نچرخید، تندرستی بدن بایست با محور کردن پاها، بر روی پاهایتان بچرخید.

دقت کنید که از بلند کردن بدنی که در توانایی شما نیست پرهیز کنید.


چگونه میتوان با روشهای ساده خانگی درد عصب سیاتیک را درمان کرد؟

آشنا شدن با روشهای خانگی درمان درد عصب سیاتیک می‌تواند کمک شایانی به بیمارانی که با این درد در زندگی مواجه شده اند بکند گاهی وقتها افراد مبتلا به درد سیاتیک ولو در نشستن و ایستادن هم به دشواری میخورند.

که این بیماران تمام سعی خود را برای یافتن پاسخی برای فرار از این درد میکنند.

اشخاصی که از درد عصب سیاتیک رنج میبرند باید دقت کنند که نباید مواد خوراکی با طبع سرد و نمناک را بهره ببرند.

به عنوان نمونه گوشت گوساله و گاو، انواع چاشنی‌های ترش، ماست و دوغ و حبوبات

کلینیک درمان سیاتیک به این اشخاص توصیه میکند که در وعدههای غذایی خود از مواد خوراکی با طبع گرم بهره ببرند به عنوان مثال برای وعده صبحانه و بین وعده‌های هر روزه از شیره انگور و مغز گردو بهره ببرند هم چنین میتوان محل درد را با روغن زیتون و اندکی زنجبیل رنده شده ماساژ داد یاری به کاستن از درد میکند. در زیر به مواردی از روشهای خانگی جهت درمان درد عصب سیاتیک اشاره میکنیم:

زردچوبه

زردچوبه را میتوان یک درمان در منزل در نگاه گرفت چون این ادویه ضدالتهاب می‌باشد بعلاوه حاوی کورکومین است که سبب میشود التهاب و درد عصبی افت پیدا کند.

پیش از اینکه مکمل زرچوبه را بعنوان دارو بهره ببریم بایست با دکتر درمانگر خود مشاوره کنید. چون تمام بیماران قادر نیستند زردچوبه بهره ببرند به عنوان مثال افراد مبتلا به سنگ مثانه یا بیمارانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف میکنند و … …

روش استفاده:

یک پیمانه چای خوری زردچوبه را با یک فنجان شیر ترکیب نمایید هم چنین میتوانید یک تکه چوب دارچین به ان بیافزایید. بعد محلول را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. بعد صبر نمایید تا خنک شود و در انتها با اندکی عسل ان را شیرین کنید. محلول را ۱ یا ۲ بار طی روز و بمدت چند هفته بهره جویی کنید.

سنبل‌الطیب

سنبل الطیب که همان علف گربه می‌باشد برای علاج درد عصب سیاتیک خیلی بافایده است.

این گیاه برای اسپاسم عضلانی تاثیرگذار است چون این گیاه شامل روغنی میباشد که در شل کردن عضلات و کاهش تنش تاثیرگذار است. سنبل الطیب فواید دیگری هم دارد از جمله خواب آور خوبی می‌باشد.

روش استفاده:

یک قاشق غذاخوری ریشه خشک‌شده سنبل الطیب را به یک استکان آب جوش بیافزایید روی فنجان را بپوشانید و بگذارید ده دقیقه بماند تا دم بکشد.

این دمنوش سنبل‌الطیب را طی مدت چند هفته استفاده کنید. اکیدا توصیه میشود پیش از استفاده از این روشهای خانگی با پزشکتان در کلینیک عصب سیاتیک مشاوره انجام دهید.

چون گاها خود این شیوه‌ها برای بیماری توصیه نمیشود و بعضی اوقات هم استفاده زیادتر از حد ان مضراتی برای مریض دارد.

کرم کپسایسین

این کرم ماده بوجود آورنده در فلفل‌های کایین است که به کاستن از درد عصب سیاتیک کمک میکند.

کرم کپسایسین نقش بسزایی در کاهش سطح انتقال دهنده‌های عصبی و سیگنال‌هایی که درد را انتقال می‌دهند، دارد.

شاید بکارگیری این کرم سبب سوز شود و از استفاده ان در ناحیه‌ی شکم یا روی زخم پرهیز کنید. این شیوه را چند بار هفتگی انجام بدهید.

تخم شنبلیله

تخم شنبلیله به دلیل داشتن زنجبیل که خواص ضد التهابی دارد به کاستن از درد عصب سیاتیک کمک میکند. هم چنین تخم شنبلیله کارایی‌های دیگری هم دارد از جمله درمان درد نقرس و روماتوئید آرتریت

روش استفاده:

یک میزانی تخم شنبلیله را بوسیله غذاساز له کنید. بعد اندکی شیر به آن بیافزایید و ترکیب را روی گرمی بگذارید تا بجوشد و زمانی که به یک خمیر نرم تبدیل شد آنرا از گرمی برداشته و به صورت پماد در قسمت محل درد برای مدت زمان چند ساعت بگذارید. پس از آن با آب دمای اتاق شستشو دهید. این شیوه را روزانه انجام دهید.

بید سفید

پوست بید سفید تاثیری درازمدت در معالجه درد عصب سیاتیک دارد.

چونکه پوست آن دارای سالیسین و گلیکوزید فنلی است که این ترکیب خواص ضد درد دارند. ولی قطعا بایستی پیش از استفاده با پزشک معالج خود مشاوره کنیم.

گیاه علف سگ جامائیکا

این گیاه که پوست درخت علف سگ است که برای کاستن درد عصب سیاتیک بسیار اثربخش می‌باشد.

مکمل گیاه یا تنتور این گیاه را در قسمت آسیب‌دیده بهره جویی کنید.

برای خانمهای حامله یا شیرده گیاهی مقید است برا رها شدن از درد عصب سیاتیک.

سیر

سیر هم مانند زردچوبه یاری به درمان درد عصب سیاتیک میکند چون سیر هم خواص ضد التهابی دارد.

پس یا سیر را هر روزه بامداد بخورید و یا مکمل آن را استفاده کنید. هم چنین سیر یاری به قویتر کردن ساختار دفاعی بدن میکند. پس بدن می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که باعث ظهور سیاتیک و دیگر مریضی‌ها و اختلالات می‌شوند، نبرد کند.

انگور

انگور میوه موثری برای علاج درد عصب سیاتیک می‌باشد چون میوه‌ای است که خواص ضد التهابی دارد.

انگور و میوه‌های دیگری که خواص ضد التهابی دارند سبب اندک شدن تورم و سوز و تنش عضلانی میشود.

لیمو

لیمو به صورت شگفت‌انگیزی در معالجه دردهای عصب سیاتیکی موثر است.

این به دلیل داشتن ویتامین سی است. لیمو دارای ویتامینی که خواص ضد التهابی دارد سبب کاستن از درد، تورم و احساس سوز میشود. توصیه میشود آب، آبلیمو و اینکارها عسل را آمیخته کرده و روزانه بامداد با معده‌ی تهی بخورید تا تاثیر ان را بر کاستن از درد عصب سیاتیک ببینید.

مصرف گیاه پنجه‌ی شیطان

این گیاه به دلیل داشتن ایبوپروفن که خاصیت ضدالتهابی دارد کمک شایانی به کاستن از درد عصب سیاتیک میکند.

بطور معمول بکارگیری این مکمل پیامدهای جانبی ندارد. ولی برخی از بیماران قادر نیستند از این گیاه بهره ببرند مانند بیمارانی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مصرف میکنند.

پودر جوز هندی

روش استفاده:

پودر جوز هندی بو داده را با یک قاشق بزرگ روغن زنجبیل ترکیب نمایید. بعد صبر نمایید تا خمیر آماده شده خنک شود و بعد پماد آماده شده را طی مدت بیست دقیقه روی محل صدمه دیده بگذارید و بعد با آب ولرم بشویید. این درمان را طی مدت چند هفته مرور کنید..

روغن خردل

روش استفاده:

۳ قاشق بزرگ روغن خردل، بخشی از دانه‌های زنیان رومی و سه حبه سیر له شده را میکس نمایید. این آمیخته را طی مدت چند دقیقه گرمی میدهیم و بعد ار اینکه خنک شد روی محله صدمه دیده قرار میدهیم. این شیوه درمانی را بارها مرور کنید..

آقطی

کل قسمتهای این گیاه کاربرد فراوانی دارد. قسمتهایی مانند برگ، میوه و گل‌ها این گیاه تاثیر بسزایی بر شل کردن عضلات دارد، هم چنین یاری به اندک شدن فشار در انتهای عصب‌های آسیب‌دیده میشود. برای علاج درد عصب سیاتیک توصیه میشود یک لیوان آب میوه‌ی آقطی را ۲ بار روزانه بخورید.

گیاه توت مار

روش استفاده:

۱/۲ قاشق خوراک خوری از گیاه توت مار خشک‌شده را به یک استکان آب جوش بیافزایید. روی فنجان را پوشانده و بمدت پانزده دقیقه صبر میکنیم تا دم بکشد. بهترست که دو قاشق سایز بزرگ از محلول را سه مرتبه در روز بیاشامید.

کرفس

کرفس به دلیل داشتن کومارین که خواص ضد التهابی دارد سبب کاستن از درد عصب سیاتیک میشود.

روش استفاده:

برگ‌های کرفس و ساقه‌ی آن را در لیوانی آب جوش بریزید و صبر نمایید تا زمانی که آب سبز شود، برای تاثیر گذاری باید ۳ فنجون از دمنوش کرفس را هر روزه برای زمانی بخورید.

دونگ کویی

آشامیدن مخلوطی از دونگ کویی و آب، یاری به درمان درد عصب سیاتیک میکند.

آب سیب‌زمینی

یک سیب‌زمینی را رنده کنید و سپس آنرا فشار بدهید و آب آن را بگیرید.

آب سیب‌زمینی را با میزان مورد نیاز آب هویج میکس نمایید.. این ترکیب را دو مرتبه روزانه برای مدت زمان چند هفته بیاشامید تا درد عصب سیاتیک را بکاهد.

بابونه

بابونه برای اندک شدن درد عصب سیاتیک خیلی بافایده است. چون خواص ضد التهابی دارد. روغن بابونه را در محل صدمه دیده ماساژ بدهید و برای تاثیرگذاری بیشتر باید چندبار در هفته و بمدت چند هفته مرور کنید..

روغن گالتریا

روغن گالتریا برای علاج درد عصب سیاتیک خیلی بافایده است.

ترب کوهی

ترب کوهی یک شیوه ساده خانگی جهت درمان درد عصب سیاتیک می‌باشد.

روش استفاده:

اندکی ترب کوهی را له کنید تا به خمیری یکدست مبدل گردد آن را اندکی گرم میکنیم و بعد محل صدمه دیده را با این خمیر ماساژ میدهیم و بمدت دو ساعت صبر میکنیم.

و یک شیوه دیگری که میتوان ان را استفاده کرد این است که ترب کوهی را رنده میکنیم و آبش را میگیریم و آن را گرم کرده و به میزان مکفی به آن عسی میافزاییم این ترکیب را سه مرتبه در روز برای مدت زمان چند هفته انجام میدهیم تا درد عصب سیاتیک افت پیدا کند.

گیاه راعی

این گیاه برای علاج درد عصب سیاتیک خیلی بافایده است. چون دارای هایپرفورین که خواص ضد التهابی دارد می‌باشد.

در صورت بوجود آمدن درد، از مسیر اثر جلوگیری کننده از التهاب خود به عنوان مسکن عمل میکنند. هم چنین این گیاه داروی ضد افسردگی می‌باشد. ولی استفاده‌ی اشتباه و بیشتر از حد از این گیاه توانایی دارند زیان آور باشند. پس قطعا تحت نظر دکتر خود این دارو را استفاده کنید.

زغال اخته


زغال اخته گیاهی است که بعنوان سم ماهی فلوریدا نیز معرفی میشود. انسانهایی که به دارو‌های فعال کننده عصبی حساس هستند، علی الخصوص کودکان و خانمهای حامله یا مسن، باید از استفاه آن دوری کرد.

از جمله نشانه‌های استفاده زیادتر از حد زغال اخته تعریق، لرزش و بیحسی می‌باشد. ولی برخی از بیماران نباید این دارو را استفاده کنند از جمله بیمارانی که دارو‌های بیخوابی و ضد اضطراب استفاده میکنند مصرف میکنند نباید از این گیاه بهره ببرند.

درمان سیاتیک با کراتوم

کراتوم درختی است که در نواحی گرمسیر جنوب شرقی آسیا یافت میشود و هم چنین این درخت از خانواده قهوه می‌باشد این گیاه برای علاج دردهای عصب سیاتیک، درد‌های مزمن، اضطراب وبیخوابی مفید می‌باشد.

از فایده‌های دیگر این گیاه ترک اعتیاد میباشد که البته احتمال دارد خود اعتیاد آور باشد و یا این که سبب عادت شود.

 بهار کوهی

بکارگیری بهار کوهی برای علاج دردهای عصب سیاتیک خیلی تاثیرگذار است.

از کارایی‌های دیگر این گیاه برای علاج جراحات و دردها می‌باشد.

روغن گل راعی

این گیاه داروئی با گل‌های زرد رنگ‌اش، یکی از گیاهان مفید در معالجه درد عصب سیاتیک می‌باشد. این روغن شامل خاصیت‌های ضد باکتری، جلوگیری کننده از التهاب و … می‌باشد و کارایی‌های دیگری دارد از جمله برای علاج درد عصبی، بازسازی بافت عصبی و آرام کردن درد ناشی از سیاتیک


نکاتی را که طبیبان کلینیک درد عصب سیاتیک توصیه میکنند که بایست به آن‌ها توجه کنید:

♦ هیچ حرکتی را به صورت غیرمنتظره انجام ندهید.

♦ برای اینکه فشار روی قسمت پایین کمرتان کاسته شود. باید در موقع ایستادن و نشستن بدن را در موقعیت استانداردی قرار دهیم.

♦ روش مناسب بلند کردن بدنی سنگین با زانوهای خمیده

♦ برای خوابیدن از تشکی بهره جویی کنید که نه محکم باشد نه نرم

♦ بطور مرتب تحرک جسمانی داشته باشید ولی ورزش سنگین نکنید.

♦ از سیگار کشیدن جدا پرهیز کنید.

کلینیک درمان درد عصب سیاتیک در سعی است تا با روشهای آسان و بدون مصرف دواهای شیمیایی پرخطر یا عمل جراحی به مریضها ی یاری رساند تا از دردهای عصب سیاتیکی رها شوند.

علی رغم این، چنانچه علایم این مریضی ادامه یافتند و با انجام این درمان هایی که در خانه انجام میشود هیچگونه بهبودی حاصل نکردید، به دکتر رجوع کنید، یا با مشاوره دکتر به مسکن‌ها و داروهای بی نسخه متوسل شوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.