چگونه و از چه راه هایی می توان دیسک کمر را درمان کرد؟

دیسک کمر
0 54

چگونه و از چه راه هایی می توان دیسک کمر را درمان کرد؟

 

فیزیوتراپی اغلب نقش مهمی در درمان دیسک کمر ایفا می کند. روش های آن نه تنها باعث تسکین فوری درد می شود ، بلکه همچنین به بیمار آموزش می دهند که چگونه بدن خود را برای جلوگیری از آسیب بیشتر آماده کند.

دیسک کمر
دیسک کمر

انواع تکنیک های فیزیوتراپی مختلفی وجود دارد. درمان های منفعل بدن را آرامبخشی(ریلکس) می کند و شامل ماساژ بافت های عمیق، درمان گرم و سرد کردن، تحریک الکتریکی به عنوان مثال، TENS)) و آب درمانی می شود.

 

برنامه فیزیوتراپی معمولا با درمان های منفعل آغاز می شود. اما هنگامی که بدن بهبود می یابد، شما شروع به فعالیت های فعال خواهید کرد که بدن را تقویت می کنند و از درد بیشتر جلوگیری می نمایند. درمانگر فیزیکی(فیزیوتراپیست) با شما کار خواهد کرد تا برنامه ای را که برایتان مناسب است، طراحی کند.

 

درمان های منفعل(Passive)برای دیسک کمر

  • ماساژ بافت های عمیق : بیش از 100 نوع ماساژ وجود دارد، اما ماساژ بافت های عمیق، گزینه ای ایده آل برای درمان فیزیکی دیسک کمر است ، چراکه از فشار زیادی برای از بین بردن تنش و اسپاسم عمیق عضلانی استفاده می کند که از حرکت ماهیچه ها در ناحیه ی آسیب دیده جلوگیری می کند.
  • درمان گرم و سرد کردن : هر دو درمان گرم و سرد کردن، دارای مزایایی هستند ، و متخصص فیزیوتراپ ممکن است برای حصول بهترین نتیجه یکی از آن دو را برای درمان دیسک کمر منحصر به فرد شما تجویز کند.

فیزیوتراپیست ممکن است از گرما برای افزایش جریان خون به منطقه آسیب دیده(دچار دیسک) استفاده کند. خون با کمک اکسیژن اضافی و مواد مغذی به درمانگر کمک می کند تا آن ناحیه را درمان کند. خون نیز مواد ضایعاتی ناشی از اسپاسم عضلانی را از بین می برد.

دیسک کمر

در مقابل، اما درمان سرد (همچنین به نام کریوتراپی) باعث کاهش گردش خون می شود. این عمل باعث کاهش التهاب، اسپاسم عضلات و درد می شود. درمانگر فیزیکی (فیزیوتراپیست) ممکن است یک یخ را در منطقه هدف قرار دهد، و یک ماساژ یخی به شما بدهد. یا حتی از یک اسپری شناخته شده به عنوان فلورومتان برای خنک کردن بافت های ملتهب استفاده کند.

  • آب درمانی: همانطور که از نامش بر می آید، هیدروتراپی( آب درمانی) به معنی استفاده از آب برای درمان است. به عنوان یک درمان منفعل، آب درمانی ممکن است به سادگی شامل نشستن در یک وان آب یا دوش آب گرم باشد. آب درمانی به آرامی درد را کاهش می دهد و ماهیچه ها را آرام می کند.
  • تحریک عصب محیطی (TENS) : دستگاه TENS از جریان الکتریکی برای تحریک ماهیچه های منطقه ی هدف یا آسیب دیده استفاده می کند. هرچند به نظر شدید می رسد ، اما واقعا دردناک نیست. الکترود هایی که به پوست شما متصل می شوند جریان الکتریسیته ای کوچک را به نکات کلیدی در مسیر عصبی ارسال می کنند. TENS باعث کاهش اسپاسم عضلانی می شود و به طور کلی اعتقاد بر این است که باعث آزاد شدن اندورفین می گردد که می تواند باعث کاهش درد در بدن شود.
  • کشش: هدف کشش این است که اثر گرانش را بر ستون فقرات کاهش دهد. با به آرامی کشیدن استخوان ها، درمان کششی قصد دارد دیسک کمر را کاهش دهد. شگرد راهبردی آن بسیار شبیه یک تایر ماشین است در هنگام جک زدن. به این صورت که هنگامی که مثلا برای تعمیرات زیر ماشین جک می زنید و آن را بالا می کشید، تایر ماشین به آرامی از روی زمین بلند شده و فشار از روی آن برداشته می شود. درمان کششی به همین شکل و با همین شگرد برای کاهش فشار وارده بر روی کمر انجام می شود. این درمان را می توان روی ستون فقرات گردن یا کمر انجام داد.

 

درمان های فعالی که ممکن است در درمان فیزیوتراپی انجام شوند

درمان های فعال به انعطاف پذیری، پوزیشن مناسب بدن، قدرت، پایداری هسته، و جنبش مشترک کمک می کنند. برای دستیابی به نتایج مطلوب، یک برنامه ورزشی نیز ممکن است تجویز شود. این کار  نه تنها باعث کاهش درد مکرر می شود بلکه به سلامت کلی شما نیز کمک خواهد کرد. فیزیوتراپیست با شما کار خواهد کرد تا برنامه ای براساس سابقه سلامت خاص خود شما طرح ریزی و اجرا نماید.

دیسک کمر
دیسک کمر
  • پایداری هسته: بسیاری از مردم متوجه نیستند که هسته قوی برای سلامت ستون فقرات مهم است. عضلات هسته ای (شکمی) به عضلات پشت کمک می کنند تا سلامت و استقامت ستون فقراتتان را حفظ کنید. هنگامی که عضلات اصلی شما ضعیف هستند فشار بیشتری روی عضلات پشت ایجاد می کنند. فیزیوتراپیست ممکن است برنامه ی تمرینات ثبات دهنده هسته ای را برای شما  بیشتر  کند.
  • انعطاف پذیری: یادگیری مناسب کشش و تکنیک های انعطاف پذیری شما را برای تمرینات هوازی و قدرتی آماده خواهد کرد. انعطاف پذیری به شما کمک می کند که با سست کردن خشکی ها بتوانید بدنتان را رحت تر حرکت دهید.
  • آب درمانی فعال: در مقایسه با درمان ساده ی نشستن در حمام داغ یا حمام هایی از جنس آب درمانی منفعل ، آب درمانی  فعال ممکن است شامل ایروبیک در  آب برای کمک به وضعیت بدن شما بدون استرس غیر ضروری باشد.
  • تقویت عضلات: عضلات قوی ، یک سیستم پشتیبانی عالی برای ستون فقرات شما هستند و درد را بهتر کنترل می کنند.

 

فیزیوتراپیست برای جلوگیری از آسیب های آینده  راه های سر و سامان دادن به بدن و تقویت آن را به شما می آموزد.. شما ممکن است اصول مراقبت از خود را یاد بگیرید، و بر اساس آموزه هایتان بدانید که چگونه علائمتان رادرمان کنید. هدف نهایی این است که علم حفظ سبک زندگی سلامت و بدون درد و رنج را بیاموزید.

ضروری است که یاد بگیرید چگونه تمرینات خود را پس از پایان درمان فیزیکی رسمی ادامه دهید. اگر درسهایی را که در فیزیوتراپی آموخته اید پیاده نکنید، از نتایج بلند مدت درمان بهره ای نخواهید برد. با مراقبت از کمر خود ، ممکن است از درد و دیسک  کمر در آسنده جلوگیری کنید.

 

 

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز فیزیوتراپی

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.