فیزیوتراپی پس از جراحی دیسک کمر به چه کاری می آید ؟

فیزیوتراپی پس از جراحی

فیزیوتراپی
0 612

فیزیوتراپی پس از جراحی

اگر کمر درد یا سیاتیک دارید ، ممکن است کار کردن با یک فیزیوتراپیست برایتان بسیار منفعت داشته باشد تا بتوانید عارضه و مشکل خود را مدیریت کنید. فیزیوتراپ شما کمک می کند که درد شما کاهش پیدا کرده و توانایی حرکت کردن خود را با ورزش های درمانی و اصلاحی را بهبود بخشید.

اگر ورزش ،حرکت های اصلاحی یا دیگر درمان های فیزیکی نتوانستند علائم شما بهبود دهند ،شاید نیاز باشد که پزشک خود را ملاقات کنید و دیگر انتخاب های درمانی را بررسی کنید.گاهی ممکن است علائم شما به قدری شدید و وخیم باشند که نیاز به جراحی داشته باشید تا بتوانید درد سیاتیک و کمر درد خود را تسکین دهید

فیزیوتراپی
فیزیوتراپی

جراحی دیسک کمر  و لامینکتومیا جراحی های رایجی هستند که برای کمک به تسکین درد کمر برای شما می توانند مفید واقع شوند. این جراحی ها برای این انجام می شوند  که فشار ناشی از اعصاب که از کمر شما ایجاد می شوند، و موجب سیاتیک می گردند را کاهش دهند . اگر برای مدیریت علائم خود نیاز به  انجام عمل جراحی روی ستون فقرات خود دارید، پس از عمل جراحی فیزیوتراپی می توانید به شما کمک کند تا به طور کامل به سطح قبلی عملکرد خود بازگردید. جراح شما می تواند توصیه های خاصی در مورد دوره های پس از عمل نیز ارائه کند و هم چنین به شما در انتخاب فیزیوتراپ مناسب کمک کند.

آیا پس از عمل جراحی کمر باز هم به فیزیوتراپی احتیاج است؟

پس از عمل جراحی سیاتیک ممکن است درد شما تا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و یا این که دیگر علائم سیاتیک وجود نداشته باشند.ممکن است کمر شما در اثر جراحی زخم شده باشد اما این زخم تنها درد بسیار کوچک و خفیفی را در کمر شما ایجاد می کند.ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که ایا پس از عمل جراحی سیاتیک باز هم نیازی به انجام دوره های فیزیوتراپی دارید یا خیر

 

تحقیات نشان داده است که اشخاصی که پس از جراحی دیسک کمر باز هم به جلسات فیزیوتراپی خود ادامه داده اند، بهبود بیشتر و قابل توجه تری نسبت به آن دسته از بیمارانی داشته اند که دیگر ورزش ها و تمرینات خود را کنار گذاشته اند.فیزیوتراپیست شما می تواند کمک کند که ورزش های مناسب پس از جراحی را انجام دهید

چه مدت پس از جراحی دیسک کمر و لامینکتومیا باید فیزیوتراپی را آغاز کنم ؟

عموما،شما باید پس از 4 الی 6 هفته بعد از جراحی دیسک کمر جلسات فیزیوتراپی خود را آغاز کنید.اگر دچار عارضه های خاص پس از عمل مانند عفونت یا خونریزی بیش از حد شده اید باید مدت زمان بیشتری را برای آغاز تمرین های فیزیوتراپی صبر کنید. برعکس، اگر بعد از عمل جراحی، همه چیز خوب و عالی پیش رفت می توانید فیزیوتراپی خود را زودتر شروع کنید.پس از جراحی  لامینکتومیا  شما باید در مورد زمان شروع توانبخشی  با پزشک خود صحبت کنید

فیزیوتراپی
فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بعد از جراحی دیسک کمر

هنگامی که جراحی خود را انجام می دهید و پزشک شما را برای شروع درمان فیزیوتراپی مطلع می کند، باید در یک کلینیک  فیزیوتراپی قرار ملاقاتی با یک فیزیوتراپیست  داشته باشید. در طول اولین ملاقات شما، فیزیوتراپیست اولین ارزیابی خود را از وضعیت کمرتان انجام می دهد . بخش های این ارزیابی شامل اما موارد زیر است ، اما محدود به آن ها  نیست:

  • دریافت سابقه پزشکی :  قبل از ارزیابی رسمی، فیزیوتراپیست شما یک سابقه پزشکی  کتبی یا کلامی را از شما دریافت خواهد کرد . این سوالات در مورد احساس شما، چگونگی آسیب رسیدن به کمر و بروز هر گونه عوارض بعد از جراحی خواهد بود . فیزیوتراپیست همچنین در مورد سابقه پزشکی قبلی شما نیز  سوال خواهد کرد. این زمان خوبی برای سوال کردن است و شروع به برقراری ارتباط با فیزیوتراپیست را برای شما آسان تر می کند.
  • ارزیابی ثانویه : از آنجایی که وضعیت قرار گیری مناسب  نقش مهمی در حفظ ستون فقرات سالم دارد، فیزیوتراپیست شما احتمالا وضعیت قرار گیری شما را ارزیابی می کند. او در حالی که نشسته و ایستاده اید شما و ستون فقرات را بررسی کرده و و یافته های مربوط به طریقه قرار گرفتن  شما را ثبت می کند، او می تواند به هنگام نشستن و ایستادن به شما در دستیابی و حفظ پوزیشن مناسب کمک کند.
  • محدوده حرکتی : متخصص فیزیوتراپ همچنین محدوده حرکت کمر (ROM) را اندازه گیری می کند. دستگاهی که سنسور حبابی نامیده می شود می تواند برای خواندن مبدل حرکتی ستون فقرات شما استفاده شود.
  • استحکام :  فیزیوتراپیست شما در طول بازدید اولیه قدرت شما را اندازه خواهد گرفت. اگر به دلیل فشرده سازی عصب نخاعی قبل از عمل جراحی، ضعف یا فلج عضلانی داشته باشید، فیزیوتراپیست شما قدرت عضلات را اندازه گیری می کند. او همچنین می تواند قدرت عضلات شکمی و کمر، عضلات بازو و ران و یا عضلات اطراف پای شما را ارزیابی کند.
  • ارزیابی بافت زخم . پس از لامینکتومی کمری یا دیستکتومی، یک برش کوچک جراحی در پشت کمر خود خواهید داشت . فیزیوتراپیست ممکن است تحرک بافت زخم را ارزیابی کرده  تا اطمینان حاصل شود که پوست و بافت های زیرین حرکت شما را محدود نمی کنند.
  • مشاهده نورولوژیکال  : در طول ارزیابی اولیه شما فیزیوتراپیست ممکن است یک مشاهده نورولوژیکی را انجام دهد. او می تواند رفلکس های عمیق تاندون شما را با یک چکش رفلکس تست کند و توانایی تان برای تشخیص فشار لمس یا نور را ارزیابی کند.
  • ارزیابی انعطاف پذیری :  انعطاف پذیری کلی بدن شما ممکن است پس از جراحی لامینکتومی یا دیسک کمر  بررسی شود. گروه های عضلانی که احتمالا مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت شامل همسترینگ، چهارگوشه و عضلات ساق پا  است. گاهی اوقات پس از لامینکتومی کمری و دیستکتومی، ممکن است در عصب سیاتیک شما تنگی وجود داشته باشد. این عارضه ریشه عصب پیوسته نامیده می شود
  • ارزیابی عملکرد : فیزیوتراپیست شما هم چنین بعد از جراحی عملکرد کلی شما  را ارزیابی خواهد کرد. آیا شما قادر به کار هستید؟ آیا می توانید در فعالیت های تفریحی طبیعی خود شرکت کنید؟ آیا به هیچ وجه عملکردی ندارید؟ پاسخ به این سؤالات می تواند به فیزیوتراپیست شما کمک کند که اهداف توانبخشی و فیزیوتراپی را بهتر درک کند و نتیجه بهتری حاصل شود.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مرکز درمانی

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.