درد وسط کمر به چه علت به وجود می آید و چه درمانی دارد ؟

درد وسط کمر

درد وسط کمر
0 464

 

درد وسط کمر : علل و درمان

 

به گفته موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی، 80 درصد از بزرگسالان در سراسر دنیا در پاره ای از اوقات در زندگی خود دچار کمردرد شده اند یا خواهند شد. این درد اما بیشتر  ناشی از مشکلات حرکتی است، مانند:

  • کشش بیش از حد و یا پاره شدن یک رباط به علت بلند کردن یا تکان دادن نادرست
  • انحطاط یک دیسک نخاعی جاذب شوک، به علت پیری و یا سایش طبیعی و پاره شدن
  • گرفتگی عضلات ناشی از وضعیت و حالت فیزیکی نادرست

درمان   درد وسط کمر  بستگی به علت و شدت بیماری شما دارد. پزشک ممکن است ابتدا توصیه های محافظه کارانه تری مانند فیزیوتراپی یا دارو درمانی را  برای کاهش التهاب توصیه کند. اگر روش های محافظه کارانه کمک نمی کند یا اگر وضعیت شما شدید باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را نیز جزو گزینه های محتمل درمانی قرار دهد.

درد وسط کمر
درد وسط کمر

در ادامه به علت های رایج درد وسط کمر و درمان هایی که برای آن به کار گرفته می شود می پردازیم.با ما همراه باشید

مشکلات کلیوی

کلیه ها در هر دو طرف ستون فقرات، زیر رگها قرار دارند. کلیه سمت راست کمی پایین تر از کلیه ی سمت چپ قرار گرفته است، و این باعث می شود در صورت آلودگی، تحریک پذیری، عفونت و یا التهاب، احتمال آنکه باعث درد قسمت پایین کمر شود بیشتر باشد. مشکلات کلیوی کلیوی رایج  عبارتند از سنگ کلیه و عفونت کلیه.

سنگ کلیه

سنگهای کلیه، ساختارهای جامد و سنگ ریزه مانند ساخته شده از مواد معدنی و نمک های اضافی هستند که معمولا در ادرار یافت می شوند. هنگامی که این سنگ ها را در مجاری مثانه قرار می گیرند، ممکن است درد شدید و گرفتگی در ناحیه وسط کمر، شکم کمر و کشاله ران ایجاد شود. مجاری ادراری  لوله ای است که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند.

به همراه سنگ کلیه، درد می آید و همانطور که سنگ حرکت می کند درد مدام بیشترو بیشتر می شود. علائم دیگر آن شامل ادرار دردناک یا فوری است. شما همچنین ممکن است در تخلیه مثانه خود به طور کامل مشکل داشته باشید، و یا فقط بتوانید مقدار کمی از ادرار را در هنگام ادرار کردن از بدن خارج کنید. ادرار ممکن است به علت  برش  سطح  سنگ بر روی بافت در حالی که  به سمت مجرای خروج ادرار حرکت می کند خونی باشد.

برای درمان، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

  • تجویز دارو یرای آرام بخشی و ریلکسیشن مجرای ادراری تا سنگ بتواند راحت تر حرکت کند
  • لایت تریپسی موج شوک (SWL)، که از امواج شوک فراصوت یا اشعه ایکس برای شکستن سنگ کایه استفاده می کند
  • روش های جراحی برای برداشتن یا خرد کردن یک سنگ

عفونت کلیوی

شایع ترین علت عفونت های کلیه، باکتری هایی مانند E.coli است که در روده ها زندگی می کند و از طریق حفره دهان به مثانه و کلیه ها منتقل می شود. علائم آن شبیه به عفونت های دیگر دستگاه ادراری است و عبارت است از:

  • سوزش ادرار

احساس نیاز فوری به ادرار کردن

  • ادرار ابری مانند، تیره و یا بوی بسیار بد ادرار

اگر عفونت کلیه داشته باشید، احتمال دارد که خیلی بیمار باشید و ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • تب
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ

آسیب دائم کلیوی و یک عفونت مرگبار می تواند ناشی از وجود عفونت کلیوی درمان نشده باشد، بنابراین اگر در معرض عفونت کلیوی هستید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. پزشک آنتی بیوتیک هایی را برای مبارزه با باکتری ها کلیه تجویز می کند.

آپاندیسیت

آپاندیس یک لوله کوچک است که به روده بزرگ متصل است و در سمت راست پایین بدن قرار دارد. در حدود 5 درصد از افراد، معمولا بین 10 تا 30 سال، به بیماری آپاندیس ملایم آلوده می شود. این بیماری  آپاندیسیت نامیده می شود.

این عفونت سبب آپاندیسیت می شود. شما ممکن است احساس حساسیت و یا پر بودن در شکم کنید که در نزدیکی ناف ایجاد می شود و به تدریج به سمت راست گسترش می یابد. درد اغلب با حرکت و یا با فشار دادن مناطق مالتهب بدتر می شود. درد همچنین می تواند به کمر و یا کشاله ران گسترش یابد.

علائم دیگر شامل حالت تهوع و استفراغ است.

اگر هر کدام از علائم آپاندیسیت را دارید، فورا به  پزشکی مراجعه نمایید. اگر آپاندیس همچنان متورم باقی بماند، ممکن است در نهایت سوراخ شود و محتوای آلوده آن را در سراسر شکم گسترش یابد و یک وضعیت مرگبرا و خطرناک را ایجاد کند.

درمان متعارف آپاندیسیت شامل جراحی و حذف آپاندیس می شود. این عمل جراحی آپاندکتومی نامیده می شود و می توان آن را از طریق جراحی لاپاروسکوپی با حداقل آسیب در موارد غیر پیچیده انجام داد. در برخی موارد ممکن است بتوان آپاندیسیت را تنها با آنتی بیوتیک ها درمان کرد، به این معنی که ممکن است نیازی به عمل جراحی نباشد. در یک مطالعه، تقریبا سه چهارم افرادی که از آنتی بیوتیک ها برای درمان  آپاندیسیت استفده کرده اند، نیازی به عمل آپاندکتومی نداشتند.

 

علل درد وسط کمر در زنان

برخی از علل این بیماری تنها منحصر به زنان است.

آندومتریوز

اندومتریوز یک بیماری است که در آن بافت رحم خارج از خود رحم  و اغلب در تخمدان ها و لوله های فالوپی رشد می کند. تقریبا هر 1 زن از هر 10 زن به این عارضه و بیماری دچار می شود.

اگر این بافت زائد در تخمدان راست یا لوله فالوپی رشد کند، می تواند عضو و بافت اطراف آن را تحریک کند و موجب درد عضلانی شود که می تواند از قسمت جلویی و جانبی بدن شروع شده و به پشت برود.

درمان شامل درمان های  هورمونی یا جراحی لاپاروسکوپی است. درمان هورمونی، مانند قرصهای ضدسرطان با دوز کم، می تواند باعث کاهش رشد بافت زائد شود. جراحی نیز می تواند برای از بین بردن رشد بافت اضافی استفاده شود.

 

درد وسط کمر
درد وسط کمر

علل مربوط به دوره ی بارداری

کمردرد، در هر دو طرف ستون فقرات، در دوران بارداری رایج است. ناراحتی خفیف می تواند به طور کلی با انجام موارد زیر کاهش یابد:

  • کشش ملایم
  • حمام گرم
  • پوشیدن کفش های پاشنه کوتاه
  • ماساژ
  • استامینوفن (تیلنول) – قبل از مصرف این دارو، از پزشک خود بپرسید که آیا مناسب استفاده در دوران بارداری هست یا خیر

 

 

علل درد وسط کمر  در مردان

در مردان، پیچش بیضه می تواند به کمر درد در سمت راست کمر منجر شود. این اتفاق زمانی  می افتد که بند ناف اسپرم، که در شکمبه است  و خون را به بیضه ها می گذارد، دور خود پیچیده می شود. در نتیجه، جریان خون به بیضه به شدت کاهش می یابد و یا حتی در مجموع و نهایتا منجر به قطع می شود.

علائم عبارتند از:

  • درد شدید و ناگهانی کشاله ران، که می تواند به پشت، در سمت چپ یا راست، بسته به اینکه کدام بیض آسیب دیده
  • تورم اسکروتوم
  • تهوع و استفراغ

هرچند این مورد بسیار  نادر است اما ، پیچ خوردگی بیضه به عنوان یک وضعیت  اورژانسی در نظر گرفته می شود. بدون وجود میزان  خون مناسب، بیضه می توانند دچار آسیب های برگشت ناپذیری شوند. پزشک از طریق جراحی طناب اسپرمی را می برد  تا بیضه ها را نجات دهد.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.