آرتروز مچ دست شاید علت اصلی درد شما در مچ دست باشد

آرتروز مچ دست چیست ؟

0 31

آرتروز مچ دست چیست ؟

درد و گرفتگی یکی از علائم رایج آرتروز هستند.مچ دست شما از تعداد زیادی مفاصل کوچک ساخته شده است و التهاب در یکی از این نواحی می تواند علامت آرتروز باشد

آرتروز مچ دست
آرتروز مچ دست

آرتروز به وسیله ی نابود کردن غضروف ها به استخوان شما حمله کرده و موجب می شود که استخوان ها به دور خود بپیچند.دیگر علائم و نشان های آرتروز مچ دست شامل موارد زیر است :

  • گرفتگی
  • ضعف
  • تورم
  • محدوده کوچک حرکتی
  • صداق تق ، شکستگی یا دیگر صداها به هنگام حرکت مچ

چهار نوع آرتروز وجود دارد که می توانند مچ دست را مبتلا سازند:

  • آماس مفصلی(OA) : به دلیل اینکه غضروف به طور طبیعی از بین می رود، اضافه کاری را بیشتر می کند
  • آرتریت روماتوئید : (RA) : یک بیماری خود ایمنی است که موجب می شود  بدن به بافتهای خود حمله کند
  • آرتریت پسوریازیس : التهاب پوست و بیماری مفاصل
  • آرتروز پس از حادثه:( PA) :معمولا پس از رخ دادن حادثه ای برای مچ دست پیش می آید

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید احتمالا آرتروز مچ دست هم  دارند. با گذشت زمان، آرتروز ممکن است باعث سخت شدن خم کردن  مچ دست یا انجام فعالیت های روزمره شود.

ابتلا به آرتروز چگونه  است ؟

همه افراد مبتلا به آرتروز علائم مشابهی ندارند . ایجاد این علائم بستگی به نوع آرتروز و وضعیت شدت  آن دارد. RA  (آرتروز روماتوئید )معمولا موجب  گرفتگی طولانی مدت، تورم و قرمزی مفاصل می شود. افراد مبتلا به RA هم چنین  ممکن است احساس خستگی، بیماری عمومی و عدم داشتن اشتها را تجربه کنند

علائم خفیف

با داشتن علائم خفیف، ممکن است دشوار باشد که دقیقا برای پزشک خود توضی دهید که مچ دستتان چه احساسی دارد. ممکن است درد را به عنوان یک احساس غیر معمول در مچ دست خود توصیف کنید یا این که به سادگی بگویید صدمه دیده است و درد می کند . شما همچنین ممکن است احساس درد یا تحریک در مچ دست خود را در شرایط زیر تجربه کنید :

  • چرخاندن دستگیره در
  • چرخاندن راکت تنیس یا گلف
  • باز کردن درب نوشابه یا بطری

افراد مبتلا به آرتروز مچ دست  خفیف هم چنین می گویند که به هنگام صبح در مچ دست خود احساس سفتی و گرفتگی می کنند. با استراحت، ممکن است تا بعد از ظهر بهتر شود، اما ممکن است روز بعد نیز دوباره درد بگیرد . هر گونه فعالیتی همچنین می تواند موجب شود که درد در طول چند روز یا هفته بیاید و برود.

علائم  آرتروز مچ دست متوسط

در آرتروز مچ دست متوسط احتمال دارد به دکتر خود بگویید که شما احساس می کنید که همیشه درد مداومی در قسمت پایین مچ دست خود دارید . محدوده حرکتی ممکن است کمی کاهش پیدا کند  و انجام کارهای روزانه هم  ماحتمالا برای شما چالش برانگیز خواهند شد . حتی ممکن است به هنگام استراحت هم احساس درد کنید. ممکن است بلاخره آرام شوید و دردتان تسکین پیدا کند ، اما هر بار شدت پیدا خواهد کرد

علائم اثرات التهاب نیز بیشتر آشکار خواهند شد. مچ دست شما ممکن است متورم و لمس شود. انجام یک آزمایش با اشعه ایکس ممکن است نشان دهنده از دست دادن فضای مفصلی باشد .

آرتروز مچ دست
آرتروز مچ دست

علائم وخیم و شدید

اگر تقریبا هر گونه فعالیتی مچ دست شما را به درد می اندازد ، ممکن است آرتروز مچ دست شدید داشته باشید. برای موارد شدید و مزمن،  درد به طور معمول ثابت است، حتی وقتی که در حال استراحت هستید . هم چنین ممکن است محدوده ی حرکت مچ دستتان به شدت کاهش پیدا کند و یک تغییر شکل فیزیکی ممکن است به خاطر آسیب رساندن به بافت هایتان بیشتر از قبل در معرض دید شود . شاید حتی نتوانید تحمل کنید که در طول معاینه پزشک به مچ دست شما دست بزند

آرتروز مچ دست می تواند به نقطه ای رسیده باشد که شما برای تسکین آن  به داروهای تجویزی نیاز دشاته باشید .این درد هم چنین می تواند موجب اضطراب و افسردگی شود، و تمرکز روی چیزهای دیگر را دشوار سازد.

آیا آرتروز مچ دست باعث ایجاد این علائم می شود؟

در مراحل اولیه، علائم آرتروز مچ دست می تواند شبیه سندرم تونل کارپ یا تاندونیت باشد. آرتروز مچ دست  می تواند به دلیل التهاب ریسک ابتلا به هر دو عارضه را افزایش دهد.

درمان آرتروز مچ دست

آرتروز درمان ندارد، اما با برخی شیوه  می توان به کنترل علائم و تسکین درد کمک کرد . در صورت امکان، می توانید فعالیت هایی را که باعث درد در مچ دستتان می شود، محدود کنید. اسپلیت ممکن است به این مسئله کمک کند، چرا که فشار فیزیکی را کاهش می دهد و از مچ دست مراقبت می کند . شما می توانید یک اسپلینت (آتل)سفارشی برای پوشیدن مچ دست و ساعد خود یا یک دستکش آرتروز سفارش دهید.

ضد التهاب ها و داروهای دیگر

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باعث کاهش التهاب در مفاصل مچ دست می شود. آسپرین و ایبوپروفن هر دو از این دسته داروها هستند. هم چنین ژل ضد التهابی وجود دارد که عوارض جانبی داروهای خوراکی را ندارد.

اگر دچار نارسایی کلیه یا مشکلات دستگاه گوارش هستید، پزشک شما به احتمال زیاد مدتی طولانی شما را به مصرف این دارو توصیه نخواهد کرد

اگر از آرتروز شدید رنج می برید ، استروئید ممکن است برایتان مناسب باشد . تجویز یک داروی استروئیدی به نام متیل پردنیزولون ممکن است به عنوان یک درمان برای کمک به کاهش درد شما ارائه شود.

تزریق

اگر علائم شما متوسط یا شدید باشد، پزشک ممکن است به شما تزریق استروئید یا کورتیزون را پیشنهاد کند. این تزریق ها اثرات ضد التهابی دارند و  می توانند علائم آرتروز را بهبود بخشند. اما این اثرات ممکن است موقتی باشد.

اگر تمام این روش ها را امتحان کنید، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که روش های دیگر را امتحان کنید . درمان های پیشرفته تر، مخصوصا برای آرتریت روماتوئید، شامل داروهای ضد رماتیسمی ضد بیماری (DMARDs) هستند که در حال حاضر در درمان اولیه و بعضا به عنوان قدم اول درمان استفاده می شوند. اگر جراحی لازم باشد ، جراح می تواند استخوان ها را بردارد ، یا آن ها را برای کاهش درد جایگزین کند .

درمان های دیگر

ورزش: شما می توانید مفاصل خود را در خانه ورزش دهید تا محدوده حرکتی را افزایش دهید . این ورزش ها را هر روزه به آرامی انجام دهید تا بهترین نتیجه کسب شود

درمان با یخ و پد گرما :با گذاشتن یخ یا حوله داغ روی مچ دست می توانید درد و تورم را کاهش دهید

مکمل های گیاهی : برخی مکمل ها می توانند موجب تسکین درد و تورم شود.این مکمل ها شامل زرد چوبه و روغن ماهی است

مترجم و محقق : ندا ناصری

مراکز درمانی

بیشتر بدانید

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.